یكی از تنظیماتی كه بر روی پاراگراف قابل اعمال است، تنظیمات مربوط به فاصله است.
فاصله در پاراگراف در دو قسمت قابل اعمال است:

1. فاصله قبل و بعد از پاراگراف: در این نوع فاصله شما میتوانید اندازه فاصله قبل و بعد از پاراگرافها را به دلخواه خود تنظیم كنید. برای این منظور از منوی Format گزینه Paragraph را انتخاب كنید و در بخش Spacing مقدار Before و After پاراگراف را تعیین كنید. این گزینه برای اكثر تیترها و Headingها به كار میرود. اگر میخواهید یك حرفهای باشید، از درج فاصله سطر توسط كلید Enter ماقبل تیترها خودداری كنید و فاصلهای را كه مایل هستید قبل از تیترها وجود داشته باشد، از طریق این گزینه از پاراگراف تنظیم كنید.
2. فاصله سطرهای پاراگراف: برای تنظیم فاصله بین سطرهای یك پاراگراف از گزینه Line spacing استفاده كنید. این تنظیمها شامل موارد زیر است:
الف) Single: این گزینه ، اندازه فاصله سطر شما را متناسب با بزرگترین حرف از فونت به كار رفته در داخل آن سطر تنظیم میكند.
ب)A1.5 lines: این گزینه، فاصله سطر شما را به اندازه 1.5 برابر بزرگتر از بزرگترین حرف از فونت به كار رفته در داخل آن سطر تنظیم میكند.
ج) Double: این گزینه فاصله سطر شما را به اندازه 2 برابر بزرگتر از بزرگترین حرف از فونت به كار رفته در داخل آن سطر تنظیم میكند.
د) At least: توسط این گزینه میتوانید حداقل فاصله بین سطرها را انتخاب نمایید.
ه) Exactly: این گزینه فاصله دقیق بین دو سطر را تعیین میكند. اگر میخواهید یك فاصله ثابت داشته باشید و این فاصله بر اساس اندازه و نوع فونت شما تغییر نكند، باید از این گزینه استفاده كنید. شما میتوانید واحد اندازهگیری خود را در این قسمت بنویسید. مثلأ از عبارت cm برای سانتیمتر و px برای پیكسل استفاده كنید.
و) Multiple: توسط این گزینه میتوانید ضریبی از بزرگترین حرف از فونت به كار رفته در سطر را به فاصله سطر نسبت بدهید. مثلاً اگر شما عدد 1.2 را به این گزینه نسبت بدهید، فاصله سطر به اندازه 120% ارتفاع بزرگترین حرف بهكار رفته در سطر، تنظیم میشود. همچنین شما میتوانید مقدار 0.8 را نسبت دهید. در این صورت، مقدار فاصله سطر، 80% فاصله سطر Single تنظیم میشود.
نكته: شما میتوانید از واحدهای اندازهگیری pt (پوینت) px (پیكسل) و cm (سانتیمتر) جهت تعیین اندازهها استفاده كنید.







سلام
من یک مشکل بزرگ دارم. وقتی فایل وورد را به پی دی اف تبدیل میکنم انگار فاصله سطرهای پانوشت خود بخود بیشتر میشود. این امر باعث میشود صفحه بندی به هم بخورد و نتوانم نمایه و فهرست درست کنم. سپاس
سلام با تشکر از راهنمایی های شما
من مشکلی که دارم از 4 طرف 2 سانت را رعایت کردم اما فاصله سطر 8 میلی متر و 22 سطر در یک صفحه در نمیاد از تمتمی روش های شما هم استفاده کردم ممنو می شم راهنمایی بفرمایید
. اگر بخواهیم فاصله خطوط با فاصله پاراگراف ها هم اندازه باشند چکار کنیم.
سلام میشه تمام نکات درمورد تایپ نامه اداری رو توضیح بدین مثل سایز فونت.فاصله بین سطرها. سایز برگه.فاصله متن ازسمت چپ و راست بالا وپایین نامه .تورفتگی اولین کلمه از اولین سطر نامه
سلام
تمام این موارد سلیقهای هستند.
موفق باشید.
تشکر
عالی بود
خیلی عالی و مفید بود ممنونم.
سلام
1. اگر بخواهیم در هر صحفه 22 یا 27 سطر داشته باشیم و طول هر سطر 16 و فاصله سطرها 1 سانتیمتر در ورقه ی A4 باشه باید چطوری ورد را تنظیم کنیم.
با روشی که شما گفتین تو exactly عدد 1cm در ورقه ی A4 و با حاشیه ی بالا، پایین و راست 3cm و حاشیه ی چپ 2cm تنظیم کردم. اما تعداد سطرها 17 شد! لطفا راهنماییم کنید.از ورد 2007 استفاده می کنم.
2. تنظیم کردن طول سطر ها رو هم بلد نیستم.
3. تو شیوه ی تدوین پایان نامم گفته فرمت باید zar باشه. وقتی با این فرمت تنظیمش می کنم حرف “ی” رو تو وسط کلمه ها به همین صورت می نویسه. لطفا تو این مورد هم راهنماییم کنید.
سلام
اندازه کاغذ A4 به صورت استاندارد 29.7 * 21 هست. اگر شما از سمت راست ۳ سانتی متر و از سمت چپ، ۲ سانتی متر فاصله در نظر بگیرید، پس طول خط شما برابر با ۱۶ سانتیمتر خواهد شد و در صورتی که از بالا و پایین ۳ سانتیمتر فاصله بگذارید، ارتفاع کار شما ۲۳.۷ میشود.
در صورتی که از سرصفحه و پاصفحه صرف نظر کنید، با در نظر گرفتن فاصله سطر ۱ سانتیمتر، نهایتاً شما میتوانید ۲۳ سطر در صفحه داشته باشید. پس داشتن ۲۷ سطر با فاصله سطر ۱ سانتیمتر، امکانپذیر نیست.
برای تنظیم طول سطر، فقط کافی است که شما از راست و چپ حاشیه را تنظیم کنید و برای اینکه تمام سطرها تراز بشوند و تا آخر حاشیه به صورت خودکار کشیده بشوند، در تنظیمات پاراگراف، تراز متن را بر روی Justify low قرار دهید.
فونتهای اصلاح شده را از ++اینجا دریافت کنید.
شما خیلی با مرامید. ممنون از اطلاعاتتون. خیلی كار درستید
سلام کاش همه مثل شما دقیق و مفید توضیح میدادن.عالی بود مرسی
سلام
اظهار محبت شما باعث دلگرمی هست.
متشکرم.
سلام
خیلی عالی بود مشکلم حل شد. مرسی خدا خیرتون بده
فوق العاده ممنون.خیلی دنبال یه همچین مطالبی گشتم اما فقط اینجا به این خوبی مطالب توضیح داده شده بود.برای من که واقعا مفید بود.خدا خیرت بده.ممنون.
با سلام من میخواهم فاصله سطرها درمورد 0.9سانتی متر بشه لطفا راهنمایی کنیدمرسی از مطالب خوبتون
سلام
بند هـ) آموزش دقیقأ این مورد را توضیح داده است.
شما اندازه را 9. بنویسید و عبارت cm را كه مشخص كننده واحد اندازهگیری سانتیمتر هست در مقابل آن قرار دهید.
فاصله سطرها دقیقا نه دهم سانتیمتر خواهد شد.
سلام
ممنون بخاطر این همه مطالب خوب و کاربردی آموزشی….
نخسته عزیز گرامی…
مطالب جدید و زیادی اینجا یاد گرفتم
پیروز- سرفراز- ماندگار و برقرار باشید.
سلام. در متن تز من یک سری کلمات فاصله زیادی از هم دارند و یک سری کلمات به هم چسبیده اند چطور میشه درستش کرد؟ مرسی.
سلام
اگر منظور از فاصله زیاد، فاصله ای هست كه در هنگام تایپ ایجاد شده راه حلش اینه:
برای فاصله های اضافی (یعنی space) كلید Ctrl+H (جست وجو و جایگزینی) را فشار دهید.
در قسمت Find what دو بار كلید Space (كلید فاصله) را بزنید.
در قسمت Replace with یك بار كلید Space را بزنید و سپس كلید Replace All را بزنید.
به این ترتیب، تمام فاصله های اضافی به فاصله مناسب تبدیل میشوند.
كلماتی را هم كه به هم چسبیده اند میتوانید با كمك جست وجو و جایگزینی پیدا كنید و جایگزینی كلی كنید.
موفق باشید.
میشه لطفا به من بگید چطوری فاصله بین سطرها رو نیم کنم توی وورد من از یک به بالا داره اما زیر یک نداره
سلام
در تنظیمات پاراگراف و در قسمت Line spacing گزینه Multiple را انتخاب كنید و در قسمت At، هر عدد را كه میخواهید، تایپ كنید. مثلا 0/5
موفق باشید.