چگونه به صورت خودکار برای متن خود سرصفحه ایجاد کنیم؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مایکروسافت ورد امکانی را به کاربران می‏دهد که از طریق آن می‏توان عملیاتی را به صورت خودکار انجام داد. از این امکان با عنوان field یاد می‏شود. فیلدها انواع و اقسام مختلف دارد و هر کدام برای درج اتوماتیک نوع خاصی از مطالب به کار می‏روند. مثلاً فیلد Date جهت درج اتوماتیک تاریخ و ساعت سیستم در هنگام پرینت به کار می‏رود.
اما فیلدی که ما اکنون برای درج سرصفحه اتوماتیک به آن نیاز داریم، فیلد StyleRef می‏باشد که از طریق آن می‏توان مطالبی را که با style یا شیوه خاص درج شده است، در محل درج فیلد، فراخوانی کرد.

برای درج سرصفحه اتوماتیک، قسمت درج سرصفحه را فعال کنید. (view>Header and footer) فرض می‏کنیم که عنوان‏های فصل با شیوه Heading1 درج شده‏اند و شما می‏خواهید این عنوان‏ها در سرصفحه هر بخش درج شوند. از منوی Insert گزینه Field… را انتخاب کنید. در میان فهرستی از فیلدها که در اختیار شما قرار می‏گیرد، StyleRef را بیابید و آن را انتخاب کنید.
برای اینکه این شیوه را در سرصفحه داشته باشیم، در قسمت field properties و در زیر عنوان style name: نام شیوه heading1 را انتخاب کنید و کلید Ok را فشار دهید. یک فیلد در قسمت سرصفحه درج می‏شود که مطالب آن مطابق مطالب آخرین عنوان درج شده با heading1 است و به دلیل اینکه در سرصفحه قرار گرفته، در همه صفحات تکرار می‏شود.
معمولاً در صفحه‏آرایی کتاب، صفحات عنوان سرصفحه ندارند؛ در صفحات زوج نام کتاب درج می‏شود و در صفحات فردعنوان فصل‏ها به طریقی که گفته شد قرار می‏گیرد. شماره صفحات هم باید طوری قرار بگیرند که در منتهی الیه حاشیه بیرونی متن قرار بگیرد. یعنی در صفحات زوج در لبه سمت راست متن و در صفحات فرد، در لبه سمت چپ متن قرار بگیرند.
برای درج عنوان‏های ورودی یک فرهنگ لغت، هم از این امکان می‏توان استفاده کرد. اما باید توجه داشت که تنظیمات ذکر شده، تنها برای اولین عباراتی است که در یک صفحه با شیوه مذکور درج می‏شود.
اما چگونه می‏توان آخرین عبارات را در این فیلد جایگذاری کرد؟
اگر در قسمت filed Options گزینهsearch from bottom of page to top را انتخاب کنید، جست‏وجو برای شیوه مورد نظر، از انتهای صفحه به طرف بالا انجام می‏شود و در نتیجه آخرین عبارت با شیوه ذکر شده در این فیلد مورد نظر قرار می‏گیرد. از این طریق شما می‏توانید با درج دو فیلد که یکی بدون انتخاب این گزینه درج شده است و دیگری با انتخاب این گزینه، کلمات اول و آخر صفحه را که ورودی‏های فرهنگ لغت هستند، در سرصفحه درج کنید. توجه کنید که برای انجام این کار، شیوه ورودی‏های فرهنگی لغت(منظور کلماتی که باید معنی شوند) باید با شیوه معانی آن تفاوت داشته باشد.

11 Comments

  1. سلام
    با تشکر از آموزش‌های ارزنده شما
    تشکر از آموزش های خوبتان
    الآن مشکل با علائم یا سمبل ها دارم. یعنی در عنوانی که برای سرصفحه تنظیم کردم علائم سیمبل را نمایش نمی دهد و به جای آن علامت خاصی می‌آید
    این مشکل را چگونه حل کنم

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۵ام, ۱۳۹۵ ۹:۰۱ ق٫ظ:

    سلام
    باید در حالت ویرایش سرصفحه، فونت کارکتری علائم را تغییر دهید. احتمالاً استایل header را به سرصفحه اختصاص دادید، که بر روی کارکتر سیمبل مخصوص هم تأثیر گذاشته.

  2. با سلام و وقت بخیر.
    مطلب درج سرصفحه اتوماتیک خیلی جذاب و کارا بود.
    مخصوصا گزینه ای که آخرین تیتر را در سرصفحه نشان می دهد.

    از لطف شما سپاسگزارم.

  3. سلام مجدد و تشکر از پاسخ تان
    ساختن استایلی که روی کاراکتر عمل می کنه را نمی دونستم . اگر یه توضیحی بدید دست شما درد نکنه.
    سوال دوم: مبدل زرنگار به ورد هست . آیا مبدل ورد به زرنگار هم هست؟ اگر معرفی کنید یا لینکشو بذارید ممنون می شم
    باز هم تشکر

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۱۴ام, ۱۳۹۳ ۵:۲۷ ب٫ظ:

    سلام
    اگر متن مورد نظر خود را انتخاب کنید و یکی از تغییراتی که مربوط به فونت هست (نه پاراگراف) را بر روی آن اعمال کنید، به صورت خودکار، استایل کارکتری ایجاد می‌شود.
    مثلاً فرض کنید فونت آن را تیره کنید. بعد در قسمت استایل‌ها برای آن نام مشخصی انتخاب کنید.

    مبدل نور که معرفی کردم، فایل‌های txt را هم به زرنگار تبدیل می‌کند. ابتدا فایل خود را در ورد به صورت plane text ذخیره کنید و سپس با مبدل نور به زرنگار تبدیل کنید.

    موفق باشید.

  4. سلام. واقعا دستتون درد نکنه . خدا خیرتان بدهد که مشکل بزرگی که من درباره سرصفحه اتوماتیک داشتم حل کردید.
    فقط یک سوال: اگر بخوایم بخشی از متنی که با یک استایل هست در سرصفحه نشون داده نشه چیکار باید بکنیم؟ مثلا در متن بعد از اسم یک فرد، سال تولد اون را نوشتیم ولی نمی خواهیم که سال تولدش درسرصفخه اتوماتیک بیاد.
    ممنون می شم اگه راهنمایی کنید.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۸ام, ۱۳۹۳ ۲:۳۸ ب٫ظ:

    سلام
    قسمتی را که نمی‌خواهید در سرصفحه نمایش داده شود را با استایل متفاوت درج کنید.
    به یاد داشته باشید که استایل‌ها دو نوع هستند: ۱. استایل‌هایی که بر روی پاراگراف اعمال می‌شوند؛ ۲. استایل‌هایی که بر روی کارکتر اعمال می‌شوند.
    شما می‌توانید برای منظور خود، از نوع دوم آن استفاده کنید.

  5. با سلام و خسته نباشید
    ازتون خواهش می کنم این شیوه رو در ورود ۲۰۰۷ هم توضیح بدید . چون هر چی می گردم این گزینه ها رو برای درست کردن فرهنگ لغت پیدا نمی کنم .

    ممنون از شما

    مدير پاسخ در تاريخ تیر ۱۹ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۴۶ ق٫ظ:

    با سلام
    در ورد ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ مسیر این تنظیم از سرصفحه به این شکل می‏باشد:
    Insert > Header > Edit Header > Quick Parts > Field

  6. پاسخ خودتون را می‌تونید اینجا ببینید:
    http://weblog.aleyaasin.ir/?p=62

  7. می خواهم برای کتابی که ۶ فصل دارد با سرصفحه های جداگانه را در یک فایل ورد بگذارم؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code