سرصفحه / پاصفحه و تنظیمات آن (قسمت اول)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

سرصفحه / (و یا) پاصفحه یکی از امکانات به ظاهر ساده ولی پیچیده مایکروسافت ورد هست که اگر کاربر به تنظیمات اون وارد نباشه می‏تونه باعث سردرگمی و یا حتی آزار و اذیت بشه.
سرصفحه امکانی است که به شما این توانایی را می‏دهد که حداقل برای صفحات متن خود شماره صفحه درج کنید.
بهترین حالت استفاده از سرصفحه هنگامی است که شما سرصفحه را طوری تنظیم می‏کنید که به صورت خودکار، عنوان فصل شما در سرصفحه تکرار شود. یا اینکه فرض کنید شما در حال طراحی یک فرهنگ لغت هستید که می‏خواهید اولین و آخرین کلمه فرهنگ لغت شما برای راحتی خواننده، در سرصفحه درج شود.
نمی‏دونم تا به حال فایل متن یک کتاب به دست شما رسیده که هرکدوم از فصل‏های اون در یک فایل ذخیره شده باشه؟؟!
وقتی که از تهیه‏ کننده این فایل سؤال می‏شه که چرا هر فصل از کتاب را در یک فایل جدا ذخیره کردی، پاسخ می‏ده: «می‏خواستم سرصفحه‏های متفاوتی برای هر فصل داشته باشم».
با ما همراه باشید تا مهارت کامل رو در ایجاد سرصفحه و تنظیمات اون به دست بیارید.

در ابتدا لازم است که با مفهوم Section یا بخش، آشنا بشیم. سکشن در ورد از طریق یک علامت شناخته می‏شود. برای اینکه یک سکشن یا بخش جدید در متن خود ایجاد کنید از منوی Insert گزینه break… را انتخاب کنید. از پنجره‏ای که باز خواهد شد، Next page را انتخاب کنید. از این طریق شما قادر خواهید بود متن خود را به بخش‏های مختلف تقسیم کنید.
حالا برای اینکه بتوانید سرصفحه‏های متفاوتی را ایجاد کنید لازم است تنظیماتی را در page setup اعمال کنید:
از منوی File گزینه …Page setup را انتخاب کنید یا اینکه بر روی قسمت تیره خط‏کش صفحه دوبار کلیک کنید تا پنجره page setup نمایان شود.
در برگه layout و در قسمت Headers and footer دو گزینه مشاهده می‏کنید. اگر گزینه different odd and even را انتخاب کنید، می‏توانید تعریف‏های متفاوتی را برای صفحات زوج و فرد متن خود انتخاب کنید و اگر گزینه different first page را انتخاب کنید، می‏توانید یک تعریف متفاوت هم برای صفحات ابتدایی سکشن ایجاد کنید. صفحات ابتدایی سکشن‏ها صفحاتی هستند که بعد از علامت section break که از طریق Insert>break…>Next page درج می‏شوند، قرار می‏گیرد.
بنابراین اگر بخواهید صفحات ابتدای فصل شما سرصفحه نداشته باشند، باید گزینه different first page را در قسمت تنظیمات صفحه یا همان page setup علامت بزنید.
با علامت زدن این دو گزینه در page setup شما قادر خواهید بود برای متن خود سه نوع سرصفحه تعیین کنید: یکی برای صفحات ابتدایی فصل که معمولاً متن آن از یک‏سوم دوم صفحه شروع می‏شود و عنوان در وسط صفحه قرار می‏گیرد؛ یکی برای صفحات زوج و دیگری برای صفحات فرد.
برای اینکه بتوانید برای فصل‏های مختلف، سرصفحه‏های مختلفی داشته باشید، به روش زیر عمل کنید:
۱. همان طور که گفته شد بخش‏ها را با علامت section break از همدیگه جدا کنید.
۲. از منوی View > header and footer قسمت درج سرصفحه / پاصفحه را فعال کنید.
۳. با کلیک بر روی کلیدهای Show Next (show next) و یا Show Previous (show previous) بین سرصفحه‏های مربوط به هر بخش، حرکت کنید و در ابتدای بخشی که می‏خواهید سرصفحه مجزا برای آن تعریف کنید، توقف کنید.
۴. با کلیک بر روی کلیدlink To Previous (link to previous) ارتباط بین سرصفحه جاری را با سرصفحه‏های قبل، قطع کنید.
اکنون می‏توانید برای بخش جدید، سرصفحه جدید را به دلخواه خودتان انتخاب کنید، بدون اینکه سرصفحه صفحات بخش‏های دیگر تغییر کند.

230 Comments

  1. سلام. من یه فایل ورد دارم که سربرگ داره، توی یک سری صفحات باید سایز برگه رو تغییر بدم به A3 که تصاویرم جا بشن، اما وقتی سایز رو تغییر میدم سربرگ تغییر سایز نمیده و در همون سایز a4 میمونه حتی صفحه رو لنداسکیپ هم که میکنم باز سربرگ تغییر جهت نمیده. لطفا راهنماییم کنید

  2. متشکر و ممنون از پاسخ دهیتون

  3. سلام یک فایل ورد درست کردم برا پایان نامه ولی وقتی تبدیلش کردم به پی دی اف کلا به هم ریخته پی دی افش باید چکار کنم ؟لطفا راهنمایی بفرمایید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ بهمن ۱۵ام, ۱۳۹۶ ۹:۳۶ ب٫ظ:

    سلام
    از نرم‌افزارهای پی.دی.اف ساز دیگری مثل Foxit reader یا Sonic PDF creator‌ استفاده کنید.
    موفق باشید.

  4. سلام وقت بخیر .چه کنیم پاورقی فقط برای یک صفحه باشد نه تمامی صفحات. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  5. سلام من می خوام برای یکی از صفحات متن خودم مثلا فقط صفحه ۲۰ یک پاورقی بیارم باید چکار کنم ممنون میشم توضیح بدید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۷ام, ۱۳۹۶ ۹:۱۲ ق٫ظ:

    سلام
    برای درج پاورقی در هر مکان که مایل باشید، از کلید Alt+Ctrl+F استفاده کنید.

  6. سلام و خسته نباشید.من معمولا کارهای تایپی خود را شخصاً انجام می دهم و بیشتر با زرنگار.در ورد وقتی بخواهیم برای یک فرهنگ لغت سرصفحه درست کنیم که واژه ی اول صفحه در سمت راست و آخرین واژه در سمت چپ بیاید و شماره ی صفحه هم در وسط چه کار باید بکنم.سپاس

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۷ام, ۱۳۹۶ ۹:۰۳ ق٫ظ:

    سلام
    در این مطلب توضیح داده‌ام:
    چگونه به صورت خودکار برای متن خود سرصفحه ایجاد کنیم؟

  7. سلام
    عددهای cross-references انگلیسی میشه! چطور فارسیشون کنم؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۷ام, ۱۳۹۶ ۸:۵۸ ق٫ظ:

    سلام
    از فونت‌های فارسی مثل BNazanin در استایل آنها استفاده کنید.

  8. با سلام
    برای کم کردن فاصله بین کلمات چه کار کنم |؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۷ام, ۱۳۹۶ ۸:۵۷ ق٫ظ:

    سلام
    عبارت مورد نظر را انتخاب کنید و کلید Ctrl+D را بزنید.
    از قسمت Advanced گزینه‌های مربوط به Scale و Spacing‌ را تغییر دهید.

  9. با سلام و خسته نباشید
    ۱-در قطع وزیری استاندارد فاصله ها از اطراف کاغذ چقدر است؟
    ۲- استاندارد فونت و اندازه آن برای متن، پاورقی، تیتر ها و غیره و چقدر است؟
    ۳- اندازه سرصفحه و پا صفحه چقدر است ؟
    ۴- اگر کتاب ۱۰۰ صفحه باشد معمولا چه عطفی برای آن لحاظ می شود؟
    ممنون
    ممنون

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۷ام, ۱۳۹۶ ۸:۳۳ ق٫ظ:

    سلام
    اندازه متن در قطع وزیری ۱۲*۱۹ سانتی‌متر است.
    فونت‌ها به صورت سلیقه‌ای تنظیم می‌شود.
    در کتاب‌هایی که برای چاپ ارسال می‌شوند، در صورتی که کاغذ ۸۰ گرمی برای چاپ استفاده شود، به ازای هر ۱۰۰ صفحه نیم سانتی‌متر، عطف در نظر می‌گیرند. به صورت تجربی هم می‌توانید کتابی مثلاً ۴۰۰ صفحه‌ای را در نظر گرفته و ضخامت صفحات را در ضلع مخالف عطف، با خطکش اندازه بگیرید.

  10. سلام وقتتون بخیر یک کتاب تایپ کردم که هر فصل را براش سر فصل جدید در صفحه های فردش قرار دادم ولی در سر صفحه های زوجش اسم کتاب را گذاشتم الان می خوام سر صفحه را از یک سری صفحاتم حذف کنم وقتی این کار را می کنم همه سر صفحاتم حذف می شه لطفاً راهنمایی کنید که چه کار باید بکنم ممنونم .

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ بهمن ۱۷ام, ۱۳۹۴ ۹:۴۴ ب٫ظ:

    سلام
    باید قبل از صفحاتی که می‌خواهید سرصفحه آنها حذف شود، یک سکشن جدید ایجاد کنید. سپس در صفحاتی که می‌خواهید سرصفحه آنها تغییر کند، با غیر فعال کردن دکمه Link to previous ، ارتباط سرصفحه بخش حاضر را با بخش‌های قبلی قطع کنید. حالا اگر تغییری در سرصفحه بخش حاضر بدهید، در بخش‌های دیگر تأثیری نخواهد داشت.

    موفق باشید.

  11. سلام خسته نباشید.
    ببخشید من یه فایل ورد دارم که در صفحه ۱۸ یه سکشن بریک خورده ولی صفحه بعدش که در واقع باید بشه صفحه ۱۹ شمارش میشه ۲۰ در صورتی که من صفحه ۱۹ رو اصلا نمی بینم. بعدش که پی دی افش میکنم بین صفحه ۱۸ و ۲۰ یه صفحه سفید اضافی میفته. تو روخدا بگین باید چیکارش کنم آخه من اصلا صفحه ۱۹ رو نمی بینم

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ بهمن ۷ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۰ ب٫ظ:

    سلام
    به احتمال قوی شما برای درج سکشن جدید، در قسمت Break از گزینه Even Page استفاده کردید.
    با استفاده از این امکان، شما می‌توانید سکشن جدید را در صفحه زوج بعدی درج کنید.
    برای رفع مشکلتون، حالت نمایش علامت‌های ورد را فعال کنید. (Shift+Ctrl+8). بعد، علامت سکشنی که در صفحه ۱۸ درج کردید، حذف کنید و مجدداً از منوی Break، گزینه Next Page را انتخاب کنید.

  12. سلام
    ببخشید سوالاتم طولانیه
    ۱- چرا بعضی مواقع نمیشه از پیش نمایش ورد ۲۰۱۰ بیرون آمد؟ وقتی ESC می‌زنی می‌گه pagination باید انجام بشه که اگر ESC بزنی یا No‌ بزنی میره به حالت draft.
    ۲- چطوری میشه در ورد ۲۰۱۰ یک فایل مثلا A3 را در اندازه A4 چاپ کرد مثل گزینه scale to paper size در دستور print ورد ۲۰۰۷؟
    ۳- چطوری میشه ماکروهای یک فایل را در سیستم دیگر کپی کرد؟
    ۴- چرا تنظیمات استایل normal با تنظیمات متن نوشتاری که وارد ورد میشی یکی نیست مثلا وقتی در یک فایل، استایل متن را می‌بینی نوشته normal با فونت Bnazanin، ولی وقتی فرمت متن را از یک استایل دیگه مانند Heading1 را به normal تغییر می‌دی، استایل متن همون normal هست ولی فونت فارسیش میشه times new roman یا justify اون تغییر می‌کنه. این نکته را هم بگم که تنظیمات استایل normal کاملاً درسته یعنی فونت فارسی Bnazanin و انگلیسی times new roman.
    ۵- چرا وقتی در بعضی کارهای کتاب وقتی فایلو می‌بندم و دوباره باز می‌کنم تمام فونت فارسی استایل‌های اصلی مانند Heading1، Heading2 و… تغییر می‌کنه و فونت فارسیش times new roman میشه ولی در بیشتر فایل‌های دیگه این مشکلو ندارم. در ضمن این موضوع با سوال قبلی فرق داره.
    ۶- چرا بعضی وقت‌ها موقع خروج در مورد تغییر استایل‌ها و template سوال می‌پرسه؟
    ۷- *** مهم‌ترین سوال: من یک کتاب دیکشنری را صفحه‌بندی می‌کنم. فایل حدود ۳۵۰ صفحه جدول هست با ستون‌بندی دوتایی. حجم فایل حدود ۲ مگابایت هست ولی مثل یک فایل ۵۰ یا حتی ۱۰۰ مگابایتی کند کار می‌کنه و ذخیره‌سازی فایل بسیار طولانی هست.

  13. سلام، دقیقا همین گزیه را هم انتخاب میکنم اما متاسفانه بازهم شماره ها در هر سشن از ۱ شروع میشه!

  14. سلام. چطور می تونم چند سطر از مطالب صفحه بعد رو به صفحه حاضر منتقل کنم تا فاصله سطر آخر متن تا پاورقی پر بشه؟ ممنون. زود جواب بدید محتاجم

  15. با سلام، ضمن سپاس از راهنماییهای مفید شما، من برای تایپ یک کتاب ۱۵۰ صفحه ای سشن بندی کردم و تمام فصول در یک فایل ورد هست. وقتی شماره صفحه زوج و فرد ایجاد میکنم و link بین سشنها را میگذارم و به صورت مستمر شماره گذاری و سیو میکنم، همه چیز درسته ولی وقتی فایل را میبندم و دوباره باز میکنم، شماره صفحات در هر سشن مجددا از ۱ شروع میشه و دوباره باید تنظیمش کنم. راه حلی برای حلش بفرمایید لطفا.
    ممنونم از شما

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۴ ۲:۳۲ ب٫ظ:

    سلام

    در تنظیمات Page Number format و در قسمت Page numbering‌ ، با انتخاب گزینه Continue from previous section شماره‌ها به صورت پشت سر و در ادامه سکشن قبلی درج خواهند شد.

  16. سلام
    با اینکه من صفحات فایلم را به سایز A4 تنظیم کردم ولی صفحات این فایل به صورت نا مرتب نمایش داده میشه. یعنی اینکه اندازه همه صفحات باهم یکی نیست یکی کوچکتر و یکی بزرگتر البته وقتی وارد پیش نمایش می شیم این مشکل برطرف میشه، ولی وقتی فایل ورد جدید هم باز می کنم با اینکه هنوز چیزی ننوشته ام باز هم این مشکل وجود داره لطفأ کمکم کنید برطرفش کنم.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۴ ۲:۲۹ ب٫ظ:

    سلام
    در تنظیمات Page setup در مقابل Apply to گزینه Whole document‌ را انتخاب کنید و تنظیمات را به تمام سند اختصاص بدهید.

  17. ببخشید اگه یه فایلی( صفحات ورد) را با break بشکنید چطور می تونیم دوباره به هم وصلش کنیم؟؟؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۴ ۱:۲۷ ب٫ظ:

    با فشردن همزمان کلیدهای Shift+Ctrl+۸ علائم ورد را ظاهر کنید.

    علامت Break به خوبی قابل مشاهده هست. می‌توانید این علامت را حذف کنید.

  18. سلام واقعا ازتون ممنونم من تقریبا با روش هدر گذاری آشنا بودم ولی خیلی انجامش برام سخت بود ولی با توضح دقیق شما،برای اولین بار تونستم خیلی راحت این کار را انجام بدم.

  19. با سلام و خسته نباشید
    یک سوال داشتم و اون اینکه هر وقت می خوام که دریک سایت مثلا استخدامی ثبت نام کنم یک لینک برای ادامه ی کار به قسمت spam (اسپم ) می فرسته که باید روی اون کلیک کردکه ادامه کار انجام بشه ولی الان چند ماهه که هرچه به این قسمت فرستاده می شه که کلیک کنم ، کلیه ی لینک های آدرس غیر فعال شده و با کلیک روی اون دیگه نمی تونم ادامه کار ثبت دریک سایت رو انجام بدم مگر مستقیمابه آدرس ایمیل خودم بفرسته . لطفا راهنمایی کنید.

  20. باسلام. متشکرم که برای سؤالات دوستان وقت میذارین. یه مشکلی در ورد دارم. وقتی هیدر انتخاب میکنم و میخوام شماره صفحه بذارم، هیدر پاک کیشه! به عبارتی نمیتونم در صفحات هیدر دار، پیچ نامبر میخورد ولی هیدر پاک میشود. ممنونم

  21. سلام
    من گهگاهی با این مشکل مواجه شدم. متاسفانه در این زمینه، به خصوص در صفحه‌آرایی کتاب به شدت با مشکل مواجه می شیم.به نظرم علت اصلی این اتفاق زیاد بودن تعداد پاورقی‌های یک متنه. بنابراین یکی از راه‌هایی که پیشنهاد میشه تقسیم کردن فایل به چند قسمته. من یک پایان‌نامه داشتم حدود ۱۲۰۰ صفحه با اینکه به دو قسمت تقسیم کردم ولی چون پاورقی‌های خیلی زیاد و طولانی داشت مشکل پابرجا بود ولی وقتی فایل را کوچک‌تر کردم تقریباً مشکل حل شد.
    یک علت دیگه هم که به مشکل اضافه می‌کنه حجم بالای فایله. من در فایل‌هایی که حجم بالا بود با تغییر شماره صفحه هم مواجه شدم مثلاً صفحه جاری در یک لحظه ۱۲۱ را نشون می داد بعد میشد ۱۲۰ بعد ۱۴۱ بعد از اینکه چند صفحه بالا و پایین می‌رفتم درست می‌شد. به احتمال زیاد حجم و تعداد صفحات خیلی تاثیر داره.
    پیشنهاد می کنم در فایل‌هایی که احتمال می‌دید حجمش زیاد بشه از برنامه لاتکس استفاده کنید که چنین مشکلی نداره ولی کارکردن باهاش به نظر من نسبت به ورد خیلی سخت‌تره.

  22. سلام.
    من چطوری میتونم در هر صفحه راست و چپ بودن خط پاورقی تغییر بدم (یعنی در هر صفحه اگر پاورقی ها با فارسی شروع میشود راست چین و اگر با لاتین چپ چین). نمیدونم این قابلیت در ورو وجود دارد یا نه.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۲۰ام, ۱۳۹۴ ۸:۵۴ ب٫ظ:

    سلام
    در ورد چنین امکانی دیده نشده است.
    برای رفع این مشکل باید دید در یک سکشن اکثریت با تعداد پاورقی فارسی هست یا انگلیسی.
    بعد طبق تعداد اکثریت، جهت پاورقی و خط آن را مشخص کنید و برای موارد استثناء، از یک باکس بدون کادر و با رنگ سفید استفاده کرد و یک خط دستی به جای خط پاورقی بکشید.
    موفق باشید.

  23. سلام
    خدمت از ما.
    سوال اول من در مورد سرچ ورد هست. اگر بخواهیم کلمات انگلیسی که فقط با حروف بزرگ نوشته شده را پیدا کنیم دستور به چه صورت باید باشد. من از اینترنت مطلب گرفتم. فرمت سرچ را اجرا کردم ولی جواب نداد.

    سوال دوم در مورد ماکرو هست. آیا می توان ماکرویی ساخت که مثلاً عرض یک ستون جدول را ۱.۳۳ میلی‌متر کمتر کند و به عرض ستون بعدی ۲.۵۷ میلی‌متر اضافه کند. البته فقط با یک ماکرو. مقدارها هم فرضی است.

    سوال سوم در مورد پیغام ورد در مورد فایل gdxdll هست. می دانم در مورد ریکاوری هست اما نمی دانم کدام قسمت باید دوباره نصب شود.

    سوال اخر. از کجا میشه در مورد گزینه های فراوان مربوط به field و موارد استفاده انها اطلاعات کسب کرد؟
    با تشکر فراوان از شما

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۳ام, ۱۳۹۴ ۸:۲۱ ب٫ظ:

    سلام
    دوست عزیز دو مورد اول را در ایمیل‌های قبلی شما پاسخ دادم.

    در مورد سؤال سوم، بهتر است برنامه نصب آفیس را اجرا کنید، و در قسمت سؤالات مربوط به نصب، گزینه Repair را انتخاب کنید.‌ آفیس، ایرادات احتمالی را تشخیص و رفع می‌کند. قبل از این کار، مطمئن شوید که این ایراد، برای همه فایل‌ها داده می‌شود و فقط مخصوص یک فایل خاص نیست.

    سؤال چهارم: در لیست مربوط به درج فیلدها، هر عنوان را که انتخاب کنید، توضیح کوتاهی در مورد عملکرد آن به شما نمایش می‌دهد. اطلاعات بیشتر را می‌توانید از گزینه help ورد و یا در سایت خود آفیس، جستجو کنید.

    موفق باشید.

  24. سلام
    خیلی وقته اپ نمی کنید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰ ب٫ظ:

    سلام
    امری هست، در خدمتم!

  25. سلام
    ظاهراً مدت طولانی است انلاین نیستید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۱ ب٫ظ:

    سلام
    در خدمتم

  26. با سلام و خسته نباشی. با اینکه شماره پاورقی هام در هر صفحه از یک شروع می شود ولی هنگام چاپ شماره ها متوالی می افتدند مشلا ۱و۲ چاپ می شود ۲۳.۲۴ لطفا راهنماییم کنید با تشکر

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱:۳۷ ب٫ظ:

    سلام
    این موضوع، همچنان حل نشده در انجمن‌های بحث مایکروسافت باقی مانده است که می‌توانید از اینجا ببینید:
    http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2013_release-word/footnotes-change-from-restart-each-page-to/d91810b1-ad22-4d1d-b848-e83e2c5eabd5?page=1
    اما راه حل‌هایی که برای رفع این مشکل می‌توان پیشنهاد داد:
    ۱. بررسی کنید که آیا فقط همین فایل مشکل دارد یا فایل‌های دیگر هم این مشکل را دارند. احتمالاً با کپی کردن محتوای متن در فایل جدید، این مشکل حل شود.
    ۲. بررسی کنید که در پیش نمایش پرینت هم این مشکل وجود دارد یا وقتی که پرینت گرفته می‌شود این مشکل هست.
    ۳. امتحان کنید با استفاده از ضبط فایل با فرمت پی.دی.اف از طریق گزینه Save As و انتخاب پسوند pdf این مشکل همچنان باقی است؟!
    ۴. فایل خود را روی سیستم دیگر امتحان کنید. احتمالاً مشکل این فایل با تغییر نسخه ورد از ۲۰۱۳ به ۲۰۱۰ حل شود.

  27. سلام، وقتتون بخیر
    من از آفیس ۲۰۱۳ برای نوشتن پایان نامم استفاده کردم و برای صفحات هدر گذاشتم. توی خود ورد مشکلی نداره ولی وقتی از منوی آکروبات به فایل پی دی اف تبدیلش میکنم، هدرش از بین میره. واسه حالت های مختلف راست به چپ یا چپ به راست هم امتحان کردم ولی درست نشد.
    لطفا راهنماییم کنید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۲ ب٫ظ:

    سلام

    با استفاده از گزینه Save As خود ورد، فایل را به پی.دی.اف. تبدیل کنید، ببینید درست میشه؟!

  28. سلام خسته نباشین من برای صفحه گذاری مجزا در ورد از break page استفاده کردم بعدش اون شماره ها رو پاک کردم میخوام دوباره این کار رو انجام بدم break غیر فعاله باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید عجله دارم خیلی از شما ممنونم

  29. سلام
    دو سوال داشتم:
    ۱- میشه در ورد کلمات انگلیسی فقط با حروف بزرگ را جستجو کرد منظورم کلا کلمه انگلیسیه نه حرف خاصی از الفبای انگلیسی.
    ۲- میشه با ماکرو ستون یک جدول را با مقدار دقیق کم کرد؟ مثلا اگر ستونش ۲.۴۶ هست و بخواهیم ۰.۲ از این ستون کم کنیم و به ستون بعدی که ۴.۱۵ هست ۰.۴۷ اضفه بشه.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۲:۵۷ ب٫ظ:

    سلام
    ۱. در جستجو اگر حرفی را مشخص کنید، می‌توانید بزرگ و کوچک بودن آن را محدود کنید. لذا اگر به صورت کلی بخواهید جستجو کنید، باید تک تک حروف را جستجو کنید.
    ۲. ماکرو، عملیات فشرده شدن کلیدها را ضبط و در هنگام فراخوانی، به صورت متوالی اجرا می‌کند. البته اگر با زبان برنامه‌نویسی ویژوال بیسیک که ورد برای ساخت ماکروها از آن استفاده می‌کند، آشنا باشید احتمالاً بتوان کارهایی از این قبیل را انجام داد. مثلاً عرض ستون جدول فعلی را دریافت کرد و طی محاسبه‌ای، مقدار جدید را به ستون فعلی اختصاص داد. اما من خودم تا به حال این کار را انجام نداده‌ام.

  30. سلام
    احتمالا منظورتون اینه که عرض سرصفحه ۱۷ و ارتفاعش ۱ باشه. اگر اینطوره حاشیه چپ و راست باید ۲ باشه. ۲۱-۴=۱۷. فاصله سرصفحه از بالای متن هم باید یک سانت باشه یعنی اگر حاشیه از بالای کاغذ ۳ باشه فاصله سرصفحه از بالای کاغذ باید ۲ باشه.

  31. خسته نباشید
    من درحال تایپ پایان نامه هستم
    تو آیین نامه دانشگاه گفته شده هر صفحه باید دارای یک سر صفحه با اندازه ۱۷ در۱ باشد
    چطوری و کجا میتونم این فاصله رو تنظیم کنم
    خیلی کارم ضروریه لطفا زود جواب بدید
    من از نسخه ۲۰۱۳ word استفاده میکنم
    با تشکر

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۲۹ام, ۱۳۹۴ ۸:۴۶ ب٫ظ:

    خیلی مبهم هست.

  32. سلام
    یک راه حل دیگه هم هست اینه که اول شماره صفحه را وارد کنید حالا خیلی راحت هر جای هدر خواستید می‌تونید متن بنویسید. و البته با tab تنظیمش کنید.

  33. سلام
    یک راه دیگه هم هست. البته اگر کمی با ورد آشنا باشید:
    صفحه قبل از فصل با دستور section break و گزینه next page یک بخش جدید درست کنید.
    در اولین صفحه فصل جدید دستور page setup را اجرا کنید. به سربرگ layout برید. در این قسمت گزینه ای هست به نام vertical alignment پنجره کناری را باز کنید و گزینه top را به center تغییر دهید.
    حالا متن این صفحه دقیقا از وسط صفحه شروع میشه. البته یادتون نره هر وقت خواستین کنسل کنین از همین قیمت گزینه center رو به top تغییر بدین

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۲۹ام, ۱۳۹۴ ۸:۱۰ ب٫ظ:

    سلام

    ممنون از توضیحتون. اما خیلی پیشنهاد نمیشه از این روش استفاده بشه.

  34. سلام
    من چند تا سوال از خدمت شما داشتم.
    ۱- منابع اطلاعاتی شما درباره ورد از کجاست؟ و آیا شامل برنامه‌نویسی هم میشه یا خیر؟
    ۲- بعضی مواقع که فایلی را پی دی اف می کنم فاصله متن در فایل پی دی اف از بالا و پایین کاملا صحیح دیده میشه ولی هنگام چاپ، فاصله متن با پایین یا بالا صفحه بیشتر میشه. به نظر شما علت از نرم افزار تبدیله یا مشکل تنظیمات چاپگر یا چیز دیگه؟
    ۳- من معمولا در کار پایان نامه‌ها و کتاب ها از فهرست زدن به شیوه خودم استفاده می کنم که معمولا خیلی کم دردسر هست ولی در پایان نامه‌هایی که شماره‌دار هست مجبورم شما را دستی وارد کنم یا در کتاب ها، عنوان فصل ها را در سرصفحه به صورت دستی وارد می کنم. یک بار خواستم برای سرصفحه از شیوه field و بخش styleRef استفاده کنم ولی در سرصفحه بیشتر فصل ها فونت کلمه های سرصفحه کوچک و بزرگ میشه یعنی یک کلمه فونت کوچیکه و چند کلمه فونت بزرگتر. البته میتونم فونتارو درست کنم می خوام بدونم علت چیه؟
    در پایان نامه هایی که خودم از ابتدا کار می کنم مشکلی نیست ولی در اونهایی که از قبل کسی نوشته و از شیوه multilevel list یا شیوه مشابه استفاده کردند دچار دردسر میشم مثلا وقتی فصل تموم میشه در فصل جدید با ساختن سکشن جدید شماره عنوان فصل ها به طور خودکار عوض نمی شه و باز هم مجبورم با شیوه جدید خودساخته شماره تیترها را درست می کنم(البته نه به صورت دستی). باز هم می گم من به شیوه خودم هیچ مشکلی ندارم ولی از شیوه استاندارد ورد نمی تونم استفاده کنم اگر بخش اموزشی دارید بفرمایید تا ببینم.
    در ضمن اگر مطلب کاملا مفصلی در مورد caption و اضافه کردن عنوان جدول جدید یا شکل جدید و آپدیت شدن شماره‌های اونها هم دارید ممنون میشم و البته همینطور آپدیت کردن شماره Cross-referenc ها
    با سپاس فراوان

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۸ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۷ ق٫ظ:

    سلام
    ۱. همون طور که از اسم سایت هم پیداست، این مطالبی که خدمت شما عرض می‌کنم، حاصل بیش از بیست سال کار با نرم‌افزارهای واژه‌پرداز از جمله ورد هست. راه‌نماهای خود سایت مایکروسافت و دیگر سایت‌ها هم کمک زیادی می‌کند. مقداری هم برنامه‌نویسی کار کرده‌ام.
    ۲. احتمالاً این موضوع بر می‌گردد به نوع پرینتی که از فایل پی.دی.اف. می‌گیرید. باید دقت داشته باشید که وقتی از فایل پی.دی.اف پرینت می‌گیرید، تنظیمات پیش فرض، بر روی Fit to printer margin یا یه چیزی شبیه به این است که این باعث می‌شه فایل پی.دی.اف از اندازه اصلی خودش خارج بشه و در اندازه مناسب با پرینتر چاپ بشه. برای رفع این مشکل باید Scale پرینت را روی None قرار داد.
    ۳. مشکل کوچک و بزرگ شدن اندازه فونت سرصفحه‌ها یا می‌تواند مربوط به نمایش در مانیتور باشد، که می‌توانید با زوم کامل روی متن خود، متوجه رفع این مشکل بشوید و یا اینکه می‌تواند از نوع فونت باشد. برای رفع این مشکل، فونت‌های دیگری را امتحان کنید.
    تنظیمات Multi lever list یه خورده پیچیده است و چیزی شبیه ماهی است که از دست لیز می‌خوره. من خودم هم به شخصه از این لیست‌ها استفاده نمی‌کنم و یا اینکه سعی می‌کنم با ایجاد شیوه جدید، و فعال‌سازی Numbering در بخش فرمت استایل جدید، لیست‌ها را کنترل کنم.

  35. سلام. استاد عزیز من حدود ۲۰ سال است که با ورد کار می کنم و تنظیمات زیادی مثل سربرگ آ.پنج و آ.چهار و نامه های سخت دادگستری در اندازه‌های مختلف را انجام دادم و تا حالا ندیدم که برای یکبار هم که شده وقتی از حاشیه بالا اندازه‌ای را میدی دقیقا در همون فاصله چاپ بشه. من کار صفحه‌آرایی کتاب هم انجام می دم و اینکه می فرمایید فاصله سرصفحه تا ابتدای متن با فاصله حاشیه بالا تا ابتدای متن تداخل پیدا می کنه در اینجا صدق نمی کنه. مثلا در کار کتاب من همیشه فاصله از بالا را ۶.۱ و سرصفحه را ۵.۱ میگیرم. یعنی ۱ سانت سرصفحه تا متن فضای مانور داره. در ضمن من گفتم اگر فاصله ۴ سانتی متر باشه (نه ۳ سانتی‌متر) متن در فاصله حدود ۵ سانتی متری چاپ میشه و البته در تمام نامه های اداری، سربرگ‌ها، لوح تقدیرها و سربرگ‌های بسیار سخت دادگستری هم همینطوره. البته با کادرها هیچ مشکلی ندارم. البته سه سوال دیگه دارم که در بخش جدید از شما می پرسم.
    پیروز باشید

  36. فرمایش شما را کاملا قبول دارم. ولی هر وقت من در یک فایل یک نوع سرصفحه برای تمام صفحات تعریف می کنم و بعد گزینه تفاوت سرصفحه زوج و فرد را فعال می کنم متن همون سرصفحه پاک می شه و مجبورم دوباره اونون بنویسیم. البته چیز مهمی نیست به سادگی میشه دو نوع سرصفحه یکی برای صفحات زوج و دیگری برای فرد تعریف کرد. باز هم از تذکر شما سپاس گزار

  37. سلام
    فرمایش شما را انجام دادم ولی باز هم این پنجره سرطانی هنوز هست.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۸ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۸ ق٫ظ:

    سلام
    احتمالاً یک جای کار را درست انجام نداده‌اید. چون من خودم تست کردم و به درستی انجام شد. این هم لینک مطلب:
    http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/officeversion_other-word/word-research-pane-shut-off/b55d6669-de83-490f-a52c-457bf54378be?page=2&auth=1

  38. با سلام،من این روشی که توضیح دادید برای ایجاد هیدرهای متفاوت رو انجام دادم ولی باز هم وقتی که میام رو صفحه کلیک میکنم تا هیدر بسته بشه دوباره همه ی صفحات هیدر جدید رو نشون میدن نه فقط بخش مورد نظرم

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۸ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۶ ق٫ظ:

    سلام
    باید در بخش‌هایی که می‌خواهید سرصفحه جدید داشته باشید، ارتباط سرصفحه‌ها را از طریق دکمه Link to previous قطع کنید.

  39. با سلام
    من تو متن پایان نامم پاورقیام لاتین خورده بود حالا که از طریق تنظیمات سیستمم فارسیش کردم متن بهم میریزه چیکار کنم که این اتفاق نیفته ممنون میشم اگه بهم زودتر خبر بدین

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۴ ۸:۳۶ ب٫ظ:

    سلام
    میشه بفرمایید متن به هم می‌ریزه یعنی چطوری میشه؟

  40. سلام
    من برای تکمیل پایان نامم از فایل ورد پیش نویس دانشگاه استفاده میکنم، که تو این فایل پیش نویس Styleهای مختلفی برای بخشهای مختلف پایان نامه تعریف شده، ولی در اخرای کارم به این مشکل میرسم:”وقتی به فصل پنجم میرسم و میخوام تیتر بخشهای مختلف رو شماره گذاری کنم تو شماره گزاری اولین شماره شماره ی فصل قبل رو میزنه نه شماره فصل جاری رو(مثلا اگه شماره گذاری قرار باشه اول شماره فصل بیاد و بعد زیر بخشها از شماره یک شماره گذاری بشه، شماره اول که مربوط به شماره فصل هست ، شماره فصل قبلی رو نشون میده گر قرار باشه گزینه صحیح ۵-۶-۳ باشه ولی به طور غلط ۴-۶-۳ رو نشون میده ) “

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۴ ۹:۰۹ ب٫ظ:

    سلام
    امتحان کنید ببینید با این روش مشکلتون رفع میشه:
    روی عدد شماره بخش مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Continue Numbering‌ انتخاب کنید.

  41. سلام
    میخوام گزینه research (یا همون کلید الت + کلیک) به طور کامل از ورد نیست و نابود بشه و دیگه هیچ وقت دیده نشه. در تنظیمات نصب، این گزینه رو غیرفعال کردم ولی باز هم وجود داره. در هنگام کار با جدول ادم روانی میشه از دست این گزینه. راه حلی وجود داره که کاملا حذف بشه؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۴ ۹:۰۳ ب٫ظ:

    سلام
    ـ درحالی که پنجره ورد باز است، کلید Alt+F11 را فشار دهید.
    ـ سپس کلید Ctrl+G را فشار دهید تا پنجره محاوره‌ای Immediate باز شود.
    ـ خط فرمان زیر را در این پنجره کپی کنید:
    Application.CommandBars(“Research”).Enabled = False
    ـ برای خروج، کلید Alt+Q را بزنید.
    هیچ اتفاق خاصی را مشاهده نخواهید کرد.
    یک بار برنامه ورد را ببندید و مجدداً باز کنید. عملکرد Research غیر فعال شده است.

    موفق باشید.

  42. سلام
    بهترین راه اینه که سرصفحه و شماره صفحه را با هم درست کنید یعنی دستور شماره صفحه رو بدید بعد همونجا متن هدر یا فوتر رو بنویسید. البته وقتی گزینه متفاوت بودن سرصفحه زوج و فرد را انتخاب می‌کنید سرصفحه‌ها پاک می‌شن و مجبورید دوباره سرصفحه را بنویسید بنابراین در ابتد گزینه متفاوت بودن سرصفحه زوج و فرد را انتخاب کنید به صفحه زوج بروید سرصفحه و شماره صفحه را باهم وارد کنید سپس به صفحه فرد بروید و همین کار را در ان هم انجام دهید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۴ ۸:۴۵ ب٫ظ:

    سلام
    دوست عزیز عبارت سرصفحه‌ها پاک می‌شوند را قبول ندارم. چون وقتی شما می‌خواهید دو نوع سرصفحه داشته باشید، این به معنی آن است که باید سرصفحه‌های زوج و فرد با هم متفاوت باشند. حالا اگر قبلاً تیک تنظیمات تفاوت سرصفحه‌ها را نگذاشته بودید، و الان بخواهید سرصفحه‌های متفاوت داشته باشید، باید برای یکی از صفحات زوج یا فرد، سرصفحه جدید تعریف کنید.

  43. سلام
    متاسفانه یکی از ضعف‌های بزرگ ورد همینه و هیچ راه حلی هم نداره بخصوص در بالای صفحه مثلا در صفحاتی که سربرگ داشته باشه و بخواهید در فاصله ۴ سانتی‌متری متنی را بنویسید متن در فاصله ۵ سانتی‌متری نوشته میشه یا در بعضی مواقع به علت ضعف پرینترها کادرها کامل در صفحه چاپی نمی افتند و تنظیمات دستی کادرها هم کار را زیاد بهتر نمی کند. البته اگر این مشکل از چاپگر شما نباشه میتونید تو قسمت تنظیمات هدر و فوتر فاصله فوتر از پایین صفحه را خیلی کم کنید. مثلا نیم ساعت بدید ببینید درست میشه یا نه؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۴ ۸:۴۳ ب٫ظ:

    سلام
    دوست عزیز این حرف شما رو قبول ندارم.
    کادربندی‌های ورد بر اساس میلی‌متر، قابل تنظیم هستند فقط باید روش تنظیم آنها را درست انجام دهید.
    این هم که می‌گویید متنی را می‌خواهید در فاصله ۳ سانتی‌متری بنویسید، در ۵ سانتی‌متری نوشته می‌شه، احتمالاً به خاطر این هست که تنظیمات فاصله از بالای مربوط به سرصفحه، بیشتر از مقدار فاصله بالا در تنظیمات حاشیه هست، برای همین، فاصله اضافی در نظر گرفته می‌شود.

  44. سلام خداقوت
    من میخام هیدر از بالا بیاد سمت راست صفحه ولی صفحه رو نچرخونم چه جوری میشه؟

    و یه سوال دیگه اینکه چه جوری شماره صفحات رو به جای عدد ۱ ۲ بزارم یک دو سه …
    (حروفی بشن)لطفا راهنمایی کنیدو سریع جواب بدین 🙂

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۴ ۸:۲۵ ب٫ظ:

    سلام
    برای این کار، می‌توانید متن سرصفحه را داخل چهارگوش متن قرار دهید و ۹۰ درجه در جهت دلخواه بچرخانید و در محل مناسب جایگذاری کنید.

    شماره‌گذاری‌های صفحات به صورت زیر است و شما انتخاب دیگری ندارید:
    ۱,۲,۳
    ۱-,۲-,۳-
    أ، ب، ت
    أ، ب، ج
    a,b,c
    A,B,C
    i,ii,iii
    I,II,III
    احتمالاً با آمادن ویندوز ۱۰، و اضافه شدن زبان و تقویم فارسی، انتخاب‌های جدیدتری به این گزینه‌ها اضافه شود.

  45. با سلام.من اندازه حاشیه رو همانطور که در سایت ها نوشته توی ورد تنظیم میکنم ولی وقتی چاپ میکنم و با خط کش اندازه میگیرم اون طور نیست.برای چی؟
    مثلا میخوام از پایین ۲.۵ سانتی متر باشه ولی ۴.۵ هست.همه تنظیماتم عین درستش انجام میدم

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۴ ۸:۱۴ ب٫ظ:

    سلام
    احتمال دارد فاصله سطرهایی که برای متن انتخاب کردید، اجازه این را نمی‌دهد که سطر آخر متن شما در حاشیه صفحه جاری قرار بگیرد.
    کمی از فاصله سطرهای صفحه جاری کم کنید، یک سطر به صفحه جاری اضافه می‌شود.
    برای تسلط بیشتر روی نمایش صفحه، بهتر است از تنظیمات پیشرفته ورد، بخش نمایش کادر دور متن را فعال کنید تا درک بهتری از حاشیه و متن پیدا کنید.

  46. سلام
    خسته نباشید
    من اگه بخوام فقط برای صفخه ی ۱۰ و صفحه ی ۱۲ فوتر قرار بدم چکار باید کنم تا این فوتر ها در بقیه ی صفحات نشان داده نشوند؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۴ ۸:۰۶ ب٫ظ:

    سلام
    سریع‌ترین راه برای خواسته شما، قرار دادن متن پاصفحه (footer) در داخل چهارگوش متنی است. به این صورت که در صفحات مورد نظر، در عدد چهارگوش قرار دهید، بعد روی چهارگوش راست کلیک کنید و Add text را انتخاب کنید، متن مورد نظر خود را قرار دهید و جای مناسب را برای چهارگوش انتخاب کنید.
    از تنظیمات چهارگوش هم می‌توانید رنگ داخل چهارگوش و خط دور را به دلخواه، تغییر دهید.

  47. با سلام
    متنی به زبان فارسی را درnotepad ذخیره میکنم.پس از باز کردن مججد آن متن به صورت علامت سوال در می اید.فونت استفاده شده از فونت های موجود در ویندوز است.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۴ ۸:۰۴ ب٫ظ:

    سلام
    برنامه notepad به صورت پیش فرض، فایل شما را با روش کدگذاری ANSI (انسی) ذخیره می‌کند. در این حالت حروفی مثل «ی» یا «ک» فارسی و یا اعداد فارسی که در جدول کدگذاری اسکی تعریف نشده‌اند، در هنگام ذخیره‌سازی به علامت سؤال تبدیل می‌شوند. البته قبل از این ذخیره سازی، notepad‌ هم به شما اخطار می‌دهد که ممکن است بعضی از کارکترها به صورت صحیح ذخیره نشوند.
    برای رفع این مشکل، هنگام ذخیره سازی متن خود، از منوی انتخابی Encoding که در کنار دکمه Save قرار دارد، گزینه UTF-8 را انتخاب کنید.

  48. سلام. من یه مشکلی داشتم ممنون میشم کمکم کنید. هدرهای صفحات زوج و فرد من متفاوت است. الان برای شماره گذاری صفحات دچار مشکل شدم. یعنی شماره صفحات فرد رو نمایش نمیده. چطوری باید شماره گذاری درست انجام بدم؟؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۴ ۷:۵۹ ب٫ظ:

    سلام
    وقتی که در تنظیمات متن این طور قرار می‌دهید که سرصفحه‌های صفحات زوج و فرد با هم متفاوت باشند، طبیعی است که باید دو نوع سرصفحه برای صفحات زوج و فرد تعریف کنید.
    برای رفع مشکل خود، برای صفحات هم سرصفحه تعریف کنید.

  49. سلام، ببخشید یه سوال داشتم . من چطوری میتونم تو صفحات زوج و فرد حاشیه مثلا گل داشته باشم. مثل سرصفحه که در تمام صفحات داشته باشم.
    ممنون میشم که جوابمو بدید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸ ق٫ظ:

    سلام
    تصویر مورد نظر خود را در محل درج سرصفحه قرار دهید.

    موفق باشید.

  50. سلام و خدا قوت
    چطور می تونم رفرنس های عددی داخل متن را به صورت تکراری قرار بدهم
    مثلا یه جمله ۶ ………. جمله بعدی ۶
    و یه سوال دیگه بین رفرنس های عددی چطور می تونم خط تیره بزارم
    مثلا یه جمله۲-۴……………جمله بعدی ۵-۱۰
    که با رفرنس های اخر کتاب مطابقت کنه
    ممنون زودتر جواب بدهید

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶ ق٫ظ:

    سلام
    شما به صورت دستی می‌توانید هر علامتی را که بخواهید برای رفرنس‌های خود قرار دهید.

    اما اصولاً این کار به چه دردی می‌خورد؟ آیا غیر از این است که رفرنس برای مشخص شدن متنی که بعداً می‌خواهیم توضیح دهیم هست و این متن تنها از طریق عدد است که شناخته می‌شود؟
    اگر شما عددها را تکراری قرار دهید، دیگر پیدا کردن منبع رفرنس غیر ممکن می‌شود.

    اگر منظور شما برای این کار درج چندین منبع یکسان برای نقاط مختلف متن هست، معمولاً این کار را با درج عبارت «همان» در رفرنس‌ها انجام می‌دهند.

    لطفاً از انجام کارهای غیراستاندارد در متن خود پرهیز کنید که بعداً هم خود و هم دیگران به دردسر خواهند افتاد.

    موفق باشید.

  51. سلام چطوری میشه یه عکس رو تو هدر ورد انداخت اما موقع چاپ ، چاپ نشه؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۱ ق٫ظ:

    سلام
    موقع چاپ، عکس را حذف کنید.

  52. سلام خدمت شما.
    من یه مشکلی دارم تو پایان نامه. الان شماره صفحه ها رو گذاشتم میخام هدر بزارم ولی وقتی میزارم باید اولا واسه صفحه اول هر فصل نگذارم و ثانیا صفحات زوج و فرد با هم فرق داشته باشه. وقتی تیک این دو تا مورد رو تو تنظیمات هدر میزنم شماره صفحه هام به هم میریزه و یک صفحه در میون غیب میشه. کلا دوست دارم بدون تغییر در شماره صفحه هام هدر تنظیم کنم. ممنون میشم اگه جواب این سوال رو به ایمیلم بفرستید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰ ق٫ظ:

    سلام
    وقتی شما تنظیمات مربوط به متفاوت بودن سرصفحه را اعمال می‌کنید، به این معنی است که باید برای هر سری از صفحات ابتدای بخش، صفحات زوج و صفحات فرد، سرصفحه جداگانه تعریف کنید.

    اگر می‌خواهید صفحات زوج و فرد تقریباً مشابه هم باشند، از قسمتی که مایل هستید، کپی بگیرید و برای سرصفحه قسمت دیگر استفاده کنید و تغییراتی جزئی را که مایل هستید، اعمال کنید.

    موفق باشید.

  53. آقای آل یاسین از اینکه بدون منت آموزش در اختیار دیگران میزاری به شخصه ازت تشکر میکنم. پایدار باشی جوون.

  54. سلام
    چگونه می توان یک مکان یک کلمه را در صفحه ورد ثابت کرد. ممنون

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۰:۰۹ ق٫ظ:

    سلام

    آن کلمه را در داخل یک چهارگوش متنی قرار دهید و موقعیت آن را در صفحه با استفاده از تنظیم مختصات قرارگیری در صفحه تعیین کنید.

  55. سلام وقت تون بخیر. از آموزش های خوب تون تشکر می کنم. من در هر سند وردی که تایپ می کنم هنگام فصل بندی به ای ن مشکل بر می خورم که می خوام برای هر فصل یا بخش هدر یکسان اما شماره صفحه ای که در کنارش قرار می گیره متفاوت باشه. اما هر کاری می کنم نمیشه. این روش جداسازی بخش ها رو هم امتحان کردم اما باز هم مشکل باقی ست. ممنون خواهم شد اگر راهنمایی بفرمایید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸ ق٫ظ:

    سلام

    در هر بخش با غیرفعال کردن دکمه Link to previous ارتباط بین سرصفحه فصل جاری را با ماقبل خود، قطع کنید.

    عین سرصفحه‌های قبل برای بخش جدید کپی شده است. حالا می‌توانید در سرصفحه بخش جاری تغییراتی اعمال کنید، بدون اینکه بر روی سرصفحه‌های بخش‌های قبل تأثیر بگذارد (مثلاً می‌توانید نوع شماره صفحه خود را تغییر دهید).

    این کار را برای تک تک بخش‌های بعدی که می‌خواهید سرصفحه متفاوت داشته باشند، تکرار کنید.

  56. سلام
    می خواستم بدونم که چجوری میشه کاری کرد که وقتی یه فصل جدید مقاله رو می خوام بنویسم.تیتر تقریبا در وسط صفحه قرار بگیره و از اونجا به بعد شروع شه.البته منظورم وسط عمودیه ها.این کار رو به صورت غیر استاندارد با ۳-۴ بار اینتر زدن انجام می دادم که مشکلات زیادی رو برام پیش میاره.بگید روش درست چیه..خیلی خیلی ممنون.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ تیر ۲۵ام, ۱۳۹۴ ۱:۳۶ ق٫ظ:

    سلام
    روش درست، استفاده از فاصله اضافی بالای پاراگراف است.
    من خودم برای عناوین فصل ۱۲۰ تا ۱۵۰ پوینت فاصله در نظر می گیرم.

  57. سلام
    من یک مقاله نوشتم در قسمت اسامی نویسندگان مانند بقیه پاورقی ها اندیس ۱ و ۲ دادم حالا استادم گفته باید اندیس نویسنده اول را * و اندیس نویسنده دوم ** باشد و این دو باید زیرنویس شوند هر کار میکنم نمیتوانم ستاره کنم وقتی ۱ را حذف میکمم که ستاره شود زیرنویس مربوط به آن هم حذف میشود چکار کنم؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۱۷ام, ۱۳۹۴ ۷:۱۷ ب٫ظ:

    سلام
    برای موارد این چنینی باید به صورت دستی علامت ستاره بگذارید.
    به این صورت که از ریبون References بر روی فلش کوچک سمت راست پایین قسمت Footnotes کلیک کنید تا پنجره محاوره‌ای Footnote and Endnotes باز شود.
    در قسمت Custom mark یک علامت ستاره تایپ کنید و کلید Insert را بزنید.
    برای پاورقی بعدی هم به همین صورت عمل کنید و دوتا علامت ستاره بزنید.

  58. سلام
    یک سوال خیلی خیلی مهم.
    می خوام در ورد دیکشنری بزنم. در کتاب های دیکشنری که دو ستونه هستند کلمه اول از ستون چپ در سمت چپ سرصفحه میاد و در سمت راست سرصفحه کلمه اخر ستون سمت راست. به عبارت دیگر اولین کلمه و اخرین کلمه هر صفحه در سرصفحه نوشته میشه اگر بخواهیم با دستور سکشن و حالت عادی کار کنیم باید برای هر صفحه یک بخش درست کنیم که فاجعه است و خیلی وقت گیره خواستم ببنیم راه حل درست کردنش چیه؟
    لطفا اگر کسی میتونه کمک کنه. کتابم در اخرین مرحله کاره و فقط منتظر همین مسئله هستم. تو اینترنت هر چی سرچ می کنم هیچ موضوعی نیست.
    لطفا هر چه زودتر. کتاب این هفته باید بره زیر چاپ.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۱۴ام, ۱۳۹۴ ۷:۴۹ ب٫ظ:

    سلام
    لطفا به این مطالب آموزشی مراجعه کنید.
    درج خودکار سرصفحه

  59. با درود
    امکان تغییر فونت اعداد یا حروف در Footer را ندارم. لطفا راهنمایی فرمایید. سپساگزارم

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۱۴ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۶ ب٫ظ:

    سلام
    متن خود را انتخاب (select) کنید، از ریبون بالای صفحه گزینه Home را انتخاب کنید و فونت مورد نظر را بر روی آن اعمال کنید.

  60. سلام فاصله خیلی زیادی بین سطر اخر صفحه و پانویس در word 2010 تو تایپم وجود داره چه کار کنم؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۱۷ام, ۱۳۹۴ ۷:۲۷ ب٫ظ:

    سلام
    آموزش تصحیح این مشکل را اگر فرصت کردم در سایت قرار خواهم داد.

    موفق باشید.

  61. سلام وقت بخیر من میخوام عددهای کنار هر سطر رو حذف کنم.میشه لگفا راهنماییم کنید

  62. باعرض سلام
    راستش من میخام چیزایی که مینویسم در وسط قرار بگیره

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۲ ب٫ظ:

    سلام
    از کلید ترکیبی Ctrl+E استفاده کنید

  63. خودم سوال می پرسم بعدش خودمم جواب میدم!!!
    خیلی ساده حل شد. (ورد ۲۰۱۳)از قسمت PAGELAYOUT > Breaks > Next Page رفتم و یک section اول هر فصل ایجاد کردم با این کار تمام پاورقی های هر فصل از عدد ۱ شروع شد.
    //البته ناگفته نمونه که توی تنظیمات پاورقی (References >Numbering)رو بهRestart each page تغییر دادم.//
    دیدی وقتی میری پیش دکتر خوب میشی!!! منم اومدم توی این سایت متنم درست شد. فکر کنم ترسید!!!!!!

  64. سلام. متنی دارم که سه فصل داره، میخوام پاورقی های در فصل از عدد ۱ شروع و تا پایان همون فصل عددهااتوماتیک اضافه بشه و فصل بعدی باز از عدد ۱ شروع بشه و … همین جوری تا آخر. اما موفق نشدم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

  65. سلام،
    من میخوام عددی که پایین صفحه برای footnote میخوره subscript نباشه، و اینو توی یه template قرارش بدم. باید چکار کنم؟
    پیشاپیش ممنون بابت کمکتون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ ۷:۵۲ ق٫ظ:

    سلام

    این امکان وجود ندارد.
    باید فونت علامت در پاورقی را باید به صورت دستی از حالت اندیس بالا خارج کنید. یعنی با شیوه نرمال بزنید. در غیر این صورت، اندیس بالا عدد پاورقی در متن هم حذف خواهد شد.

    موفق باشید.

  66. سلام من میخوام توی هدینگ ۱ عدد نباشه یعنی آرایش فصل ها به این صورت باشه:
    فصل اول
    ۱-۱-
    ۲-۱-
    فصل دوم
    ۱-۲-
    ولی تا وقتی از عدد در هدینگ ۱ استفاده نکنم نمی تونه هدینگ ۲ رو با هدینگ ۱ هماهنک کنه یعنی می رم فصل دوم ولی هنوزم می زنه ۱-۳- نمیره ۲-۱- چه می توانم بکنم؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ ۸:۰۴ ق٫ظ:

    سلام

    ببخشید! متوجه نشدم.

  67. با سلام وخسته نباشید
    من دارم روی پایان نامه کار می کنم ؛ ورد ۲۰۰۷ و ویندوز ۸ ، فقط می خواستم
    برای صفحا ت ابتدایی پایان نامه خودم footer روی حروف الفبا وسط صفحه باشه و برای صفحات متن اصلی شماره ی عددی فارسی بگذارم . این کارکمی مشکله .لطفا اگر امکان دارد به من راهنمایی بفرمایید که چطور می تونم این کار را انجام بدهم . یک دنیا ممنون.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ ۸:۰۳ ق٫ظ:

    سلام
    همان طور که در این مطلب اشاره شد، شما باید از سکشن استفاده کنید.

    هنگام درج سر صفحه می‌توانید نوع آن را که حرف یا عدد یا حروف لاتین باشد، معین کنید.

    موفق باشید.

  68. با سلام

    من توی نرم افزار اوتلوک فارسی تایپ میکنم به محض اینکه کلید space رو فشار میدم نوشته ها چپ چین میشن. مثلا میخوام بنویسم “سرکار خانم” که تبدیل به “خانم سرکار” میشه.

    ممنون از راهنماییتون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ فروردین ۱۹ام, ۱۳۹۴ ۷:۴۴ ق٫ظ:

    سلام
    با استفاده از کلیدهای Ctrl+Right Shift (کنترل و شیفت راست)، کل متن را راستچین کنید.

  69. سلام برادر.خسته نباشید.آقا چطور میتونم پاورقی های فارسیم و ببرم سمت چپ و پاورقی های انگلیسیم و ببرم راست طوری که خطای پاورقیم جا به جا نشن؟؟؟ آخه بعضی پاورقی های من انگلیسین بعضیاشونم قارسی وقتی خط پاورقی فارسیم و مثلاً تو صفحه سه جا به جا میکنم و میبرم چپ پاورقیه صفحه ۳۰ من که انگلیسی هستش هم میاد چپ! واقعاً بدجوری توش موندم! دارم پایاننامه مینویسم ولی از پس این مشکل بر نمیام! واقعاً ممنون میشم بهم توضیح بدید.وردمم ۲۰۰۷ هستش.
    اگرم بشه سایتتون این امکان و داشته باشه که جوابا رو به ایمیلمون ارسال کنه واقعاً بی نظیر میشه.الانم عالی هستید.تشکرررررررررر
    sadeghasheri@gmail.com

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ فروردین ۱۹ام, ۱۳۹۴ ۷:۴۸ ق٫ظ:

    سلام
    خط‌های پاورقی در ورد، مشکلی هست برای فارسی زبانان که هنوز آفیس براش فکری نکرده.

    با بررسی تعداد پاورقی‌ها، ببینید اکثریت پاورقی‌ها با فارسی است یا انگلیسی

    اگر اکثریت با فارسی بود، کل خط پاورقی را به سمت راست منتقل کنید و بعد از صفحه‌آرایی نهایی، صفحاتی که اولین پاورقی آنها انگلیسی بود، روی خط پاورقی را یک چهارگوش که خط دور آن سفید شده و با رنگ سفید هم پر شده، بر روی خط پاورقی قرار دهید و خط پاورقی آن صفحه را با استفاده از ابزار خط، به صورت دستی ایجاد کنید.

  70. آقا سید علیرضا آل یس خیلی چاکرتم نجاتم دادی با پاسخ این سوال هرچی diffrent odd & even را میزدم همه شماره ها سمت چپ میخورد الان cnt+R را که زدم فردها رفت سمت راست . دمت گرم

  71. از راهنماییهای واضح و بسیار مفید شما متشکرم

  72. سلام ممنون از لطفتون ببخشید شما فرمودید که «می‌توانید محل قرارگیری
    تصویر در صفحه را بر اساس لبه صفحه و نه حاشیه متن تنظیم کنید. با این
    کار، محل قرار گیری تصویر، با جابجایی متن، تغییر نکند» میخواستم بدونم
    چجوری باید اینکارو انجام بدم؟ بلد نیستم اگه توضیح بدید ممنون میشم

  73. با سلام و با تشکر از زحمات شما. آقا من پایان نامه ام رو کامل تایپ کردم بعد از دفاع داورمون گفت باید فونت پاورقی هاتو تغییر بدی. الان که تغییر دادم بهم ریخته و بعضیاش رفته تو صفحات بعد. داداش باید چیکار کنم اعصابمو ریخته به هم. بعد آیا توی ورد گزینه ای هست که آدم جای مطالبشو فیکس یا ثابت بکنه که عقب و جلو نشه و تکون نخوره البته بغیر از پی دی اف کردن؟ با تشکر فراوان

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۲۲ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۸ ب٫ظ:

    سلام
    با کم کردن جزئی فاصله سطر متن در صفحاتی که پاورقی به صفحه بعد رفته یا صفحات ماقبل آن، می‌شود کاری کرد که جا برای کل پاورقی در صفحه باشد و به صفحه بعد منتقل نشود.

    می‌توانید محل قرارگیری تصویر در صفحه را بر اساس لبه صفحه (و نه حاشیه متن) تنظیم کنید. با این کار، محل قرار گیری تصویر، با جابجایی متن، تغییر نکند.

  74. با سلام و خسته نباشید
    چطوری میشه سایز فونت یک متنو رو به صورت کنترل ال بزرگ کرد بدون اینکه شماره پاورقی در متن بزرگ بشه

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۴ام, ۱۳۹۳ ۹:۳۹ ق٫ظ:

    سلام

    منظور شما از کنترل ال چیه؟؟!!!

    اندازه فونت عدد پاورقی در متن و در پاورقی تابع استایل footnote reference هست. با تغییر اندازه فونت این استایل می‌توانید اندازه مورد نظر خود را لحاظ کنید.

  75. با سلام و خسته نباشید
    من پایان نامه را تمام کرده ام سایز فونت متن ۱۳ گذاشتم حالا میخوام ۱۴ بشه وقتی اینکارو میکنم شماره های پاورقی در متن رو هم بزرگ میکنه
    ممنون میشم اگر راهکاری بدین که فونتو تغییر بدم بدون تغییر شماره پاورقی در متن

  76. با سلام و وقت بخیر

    بنده یک کتابی را تایپ کرده ام ولی از اول page setup را A4 گذاشته ام ولی حالا می خواهم اندازه کتاب را به قطع وزیری در بیاورم. متن ها مشکلی ندارند ولی جداول و تصاویر همه شان نیاز به تغییر دارند آیا راهی هست که کل جداول و کل تصاویر با چند دستور ساده و یا کلیک کردن هم اندازه کتاب بشوند؟؟
    من برای تک تک تصاویر اول اینسرت و سپس تیبل (جدول) تک خانه ایجاد می کنم سپس عکس را کپی داخل جدول می کنم ولی خیلی خیلی زمان بر است اگر مقدور باشد جواب بدهید

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۳ ۴:۴۸ ب٫ظ:

    سلام
    دستور کلی که وجود ندارد. ولی برای جدول می‌توانید استایل تعریف کنید و برای استایل هم، کلید فوری انتخاب نمایید.
    با جستجوی جدول(از طریق Ctrl+H) و زدن کلید فوری، کل جدول، استایل مورد نظر را خواهد گرفت.
    برای تصاویر هم، یک تصویر را درست کنید و آن را به حالت انتخاب در بیاورید. با دوبار کلیک بر روی علامت جارو واقع در ریبون home، فرمت تصویر در حافظه کپی می‌شود. کافیست تا بر روی تصویر بعدی کلیک کنید تا فرمت ذخیره شده، به آن اختصاص پیدا کند.

    موفق باشید.

  77. با سلام و خسته نباشد
    مشکل من در ویراستاری شماره گذاری پایانامه است هر فصل از اول برای خودش شماره می اندازه نمی دونم باید چیکار کنم

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۲۱ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۵ ق٫ظ:

    سلام

    مطابق شکل زیر از طریق انتخاب گزینه Format page numbers به تنظیمات شماره صفحه وارد شوید.

    Format page numbers

    مطابق تصویر زیر، تنظیمات شماره صفحه را بر روی Continue from previous section قرار دهید:

    format page numbers

    موفق باشید.

  78. سلام. منم همین مشکل را دارم، با این تفاوت که دکمه ای که شما اشاره کردید، برای من غیر فعال است. اصلا قابل انتخاب نیست.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۸:۱۸ ق٫ظ:

    سلام
    دقیق، متوجه نشدم مشکل شما چی هست.

  79. خدا خیرت بده. نجاتم دادی. واسه شماره گذاری صفحات پایان نامه مشکل داشتم.

  80. با تشکر از وقتی که به من می دید. اگر بخام در دادن رفرنس دو عدد را بنویسم مثلا بنویسم الاتحاد۱و۲ یعنی در دو شماره برای این کلمه در پاورقی توضیح بدم باید چطوری این “و” را بین دو عدد و هم سطر آنها بنویسم؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ دی ۱۷ام, ۱۳۹۳ ۹:۱۲ ق٫ظ:

    بر روی حرف «واو» در حالت انتخاب شده، به صورت همزمان کلیدهای =+Ctrl+Shift (کنترل+شیفت+مساوی) را فشار دهید، حرف «و» به صورت اندیس بالا درج می‌شود.
    اما این کار غیر معمول است. اگر برای عبارت الاتحاد دو تا توضیح می‌خواهید بنویسید، همه مطالب را در زیر یک رفرنس بیاورید و لزومی به ایجاد دو رفرنس برای یک کلمه نیست.

    موفق باشید.

  81. با سلام. لطفا بهم بگید برای اینکه بتوانم فونت پاورقیها را با فونت داخل متن یکی کنم به صورتی که این کار به صورت خودکار انجام شود باید چیکار کنم؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ دی ۱۷ام, ۱۳۹۳ ۹:۱۴ ق٫ظ:

    سلام
    متن پاورقی‌ها از استایل footnote text و علامت پاورقی‌های از استایل Footnote reference پیروی می‌کنند. برای تغییر فونت پاورقی‌ها، این استایل را ویرایش کنید.

    موفق باشید.

  82. سلام ببخشید یک سوال داشتم صفحات ورد ذخیره شده من یکسره شده و صفحات را تک تک و جدانمیاره ترو خدا بگین چیکار کنم؟؟؟؟؟؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ دی ۱۷ام, ۱۳۹۳ ۹:۲۱ ق٫ظ:

    سلام
    در واقع مشکل خاصی وجود ندارد و شما نحوه نمایش صفحات را تغییر داده‌اید.
    بر روی خط جدا کننده صفحات دو بار کلیک کنید تا فضای سفید بین صفحات هم نمایش داده شود.
    موفق باشید.

  83. با سلام و تشکر از اینکه وقتتون رو در اختیار ما میذارین
    یک سوال داشتم، من توی ورد که سربرگ طراحی می کنم در زمان پرینت بالای طرحم خالی هست و سفید میشه و طرح تا سر کاغذ فاصله دارد، باید چکار کنم

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ دی ۱۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۲۲ ب٫ظ:

    سلام
    به طور پیش فرض، پرینترها مقداری فضای سفید خالی را دور کاغذ در نظر می‌گیرند و نمی‌توانند از لبه صفر کاغذ پرینت کنند.
    اگر شما احتیاج دارید که طرح شما از لبه کاغذ چاپ شود، باید دنبال پرینتری بگردید که مقدار فضای سفید دور کاغذ کمتری باقی می‌گذارند و یا اینکه طرح خود را برای چاپ، به چاپخانه بسپارید.

    موفق باشید.

  84. ba salam man ek soal daram age emkan dare javab bedin
    man kare e ketab ro daram anjam midam va mikham footnot faslai ketabam joda joda bashe masalan age fasle aval 10 ta footnot dare bayad az 1 ta 10 shomaregozari beshe to fasle dovomam hamin etefagh beyofte az 1 ta 10 shomare gozari beshe.mishe be man komak konid.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۳ ۷:۲۹ ب٫ظ:

    سلام
    لطفاً فارسی تایپ کنید.

  85. سلام. خیلی عالی و مفید بود. مشکل چندین ماهه من حل شد. موفق و پیروز باشید. یا حق.

  86. میخام فاسله ی شماره صفحه تا لبه ی کاغد ۱و نیم سانت باشه .میشه راهنماییم کنید.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۱۸ام, ۱۳۹۳ ۶:۳۹ ب٫ظ:

    در برگه سوم page setup با عنوان layout، اندازه Footer را ۱.۵ تعیین کنید.

  87. سلام.میخوام کاری کنم که صفحات زوج و فرد هدر متفاوت بگیرند.گزینه differetn odd &even page میزنم ولی فوتر ها هم میریزه بهم.میشه بگید چکار کنم؟؟؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۲ام, ۱۳۹۳ ۹:۱۲ ب٫ظ:

    سلام
    روش شما درست است. اگر می‌خواهید صفحات زوج و فرد سرصفحه متفاوت ولی پاصفحه یکسان داشته باشند، باید برای صفحات زوج و فرد، پاصفحه‌های مشابه تهیه کنید. یعنی یک بار برای صفحات فرد ایجاد کنید و کل تنظیمات را کپی و برای صفحات زوج paste کنید.
    موفق باشید.

  88. سلام. من تمام کارهایی رو که گفتین انجام دادم ولی باز با تغییر عنوان فصل جدید عنوان فصلای قبل هم تغییر میکنه. لطفا راهنمایی کنید

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ شهریور ۸ام, ۱۳۹۳ ۸:۰۶ ب٫ظ:

    سلام
    در سرصفحه بخش‌های جدید، باید ارتباط سرصفحه را با سرصفحه‌های قبل قطع کنید. بر روی کلید ink to previous کلیک کنید تا ارتباط سرصفحه جدید با قبلی‌ها قطع شود.

  89. سلام.از سایت و اطلاعات خوب و مفیدی که ارائه میدن ممنون.
    من خیلی با ورد کار کردم و بعضی وقتا مشکل داشتم ولی با استفاده از اطلاعات شما کلی چیز یاد گرفتم.
    خداوند همیشه پشت و پناهتون

  90. سلام.ببخشید میشه بگید چه جوری میشه فاصله شروع متن از headerرو دقیقا مشخص کرد؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مرداد ۱۴ام, ۱۳۹۳ ۶:۴۲ ب٫ظ:

    سلام
    در تنظیمات صفحه (page setup) قابل تنظیم است.
    خطکش عمودی را هم اگر فعال کنید، به وسیله آن میتوانید این کار را انجام دهید.

  91. سلام.ممنون از سایت خوبتون. ببخشید من غیر از پایان نامم، متن دیگه ای رو به طور جدی ویرایش و صفحه آرایی نکردم. ولی الان یه نفر از من خواسته کتابشو ویرایش کنم و همینطور صفحه آرایی و خواسته ابعاد کتاب ۱۴در۱۴سانت باشه. من تو ورد دارم ویرایش و صفحه آرایی رو همزمان انجام میدم. نظرتون راجع به این ابعاد چیه؟ یه مشکلی که دارم اینه که، برای صفحات بکگراند گذاشتم ولی وقتی پی دی افش میکنم نه بکگراند هست و نه سایز کتاب حفظ میشه! میخواستم در مورد چاپ کتاب هم راهنماییم کنید. من فایل وردمو ببرم برام کتابو چاپ میکنن!؟ به چه صورته؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۳۰ام, ۱۳۹۳ ۳:۵۶ ب٫ظ:

    سلام
    این قطعی که گفتید، قطع خیلی معمولی‌ای نیست. فکر کنم برای کتاب کودک یا کتاب‌های مترو مناسب باشه.
    راحع به بک گراند، من نمی‌دونم شما چه کار کردید که توی پی.دی.اف نمی‌یاد!! در صورت تمایل، یکی دو صفحه از کار را بفرستید تا بررسی کنم.
    ولی راجع به ابعاد که می‌گویید در فایل پی.دی.اف به هم ریخته:
    به صورت پیش فرض، برنامه‌هایی که فایل‌های پی.دی.اف را نمایش می‌دهند، فایل را به صورت fit to page نمایش می‌دهند. یعنی اندازه‌ها را کشیده می‌کنند تا صفحه را پر کند.
    این برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند.
    اگر شما ابعاد را درست تعیین کرده باشید، مشکلی نیست.
    برای چاپ، فایل پی.دی.اف خودتان را به یک انتشاراتی بدهید. بقیه کارها را خودشان انجام می‌دهند. یا اینکه به صورت مستقیم به لیتوگرافی بسپارید. آنها معمولا معایب کار شما را تذکر می‌دهند.

  92. با سلام و خسته نباشید
    یه سئوال داشتم من تمام موارد مربوط به سکشن رو ایجاد کردم ولی وقتی می خوام در قسمت سر صفحه عنوان بنویسم عنوان همه سکشن ها عوض میشه حتی بعد از اینکه تغییرات رو انجام دادم وقتی save کردم و دوباره فایل رو باز کردم تغییرات اعمال نشده بود نمی دونم چه کار کنم لطفا کمکم کنید

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۲۶ام, ۱۳۹۳ ۳:۴۴ ب٫ظ:

    برای درج سرصفحه جدید برای بخش جدید، باید ارتباط سرصفحه را با قبل، قطع کنید. برای این کار بر روی کلید link to privious کلیک کنید تا خاموش شود و ارتباط سرصفحه جدید با سرصفحه‌های قبل قطع شود. حالا می‌توانید سرصفحه جدید در نظر بگیرید، بدون آنکه بر روی سرصفحه‌های قبلی اثر بگذارد.
    اگر این کلید روشن باشد، به معنای آن است که شما می‌خواهید سرصفحه قبل را ویرایش کنید.

    موفق باشید.

  93. سلام.
    من دارم مقاله می نویسم. ازم می خواد عنوان مقاله رو با ۳ سانت فاصله از بالا بنویسم که این رو بلدم، تو قسمت margin انجام دادم. اما میگه بین خط اول که عنوان مقاله است با خط دوم که نام ارائه دهنده مقاله است ۱ سانت فاصله بندازم اما کل متن با فاصله single از هم نوشته بشن. single کردن فاصله ها رو بلدم اما ۱ سانت فاصله انداختن بین دو تا خط این وسط رو بلد نیستم! یا جای دیگه میگه دو سانت فاصله بندازین.
    بعدش هم یه صفحه اضافی دارم که هررررر کاری میکنم حذف نمیشه! این رو چکار کنم؟
    من منتظر جوابتون هستم. خیلی ممنون میشم اگر سریعتر جوابم رو بدید لطفا.
    متشکرم.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۲۶ام, ۱۳۹۳ ۳:۴۸ ب٫ظ:

    سلام
    بنده هـ) از این مطلب آموزشی فاصله سطرها در پاراگراف برای تعیین فاصله سطر دقیق (مثلا یک سانتی‌متر) هست.

    برای مشکل صفحه اضافه، به صفحه قبل بروید و در انتهای خط آخرین سطر آن صفحه، کلید Delete را بزنید تا فاصله‌های اضافه حذف شود و به صورت خودکار صفحه جدید بعدی هم حذف خواهد شد.

    موفق باشید.

  94. خدا عمرتون بده رفیق، خیلی بهره بردم
    یه خواهشی داشتم، امکانش هست چند تا سایت که فوتوشاپ رو خوب و کامل یاد بده معرفی کنید، شبیه کاری که برای صفحه آرایی انجام دادید؟
    ممنونم قربان

  95. آموزش برنامه نویسی اندروید

    ممنون از مطالبتان

  96. سلام من هنگام تایپ کردن خط پاورقی ام در سمت چپ میمونه و معنی کلمه سمت راست چیکار باید کنم.ممنون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۷:۵۹ ق٫ظ:

    سلام
    توی سایت جستجو کنید. توضیح داده‌ام.

  97. با سلام
    چطوری میشه یک فایل که چند section دارد را به یک section تبدیل کرد.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۲۹ ب٫ظ:

    سلام
    با استفاده از آموزشی که با عنوان جستجو و جایگزینی کارکترهای ویژه دادم، علامت‌های بخش (Section break) را بیابید و حذف کنید.

    موفق باشید.

  98. سلام خسته نباشید/ تو مطالبتون هرچی گشتم پیدا نکردم میشه لطفا توضیح بدبد که چطور میتونم شماره صفحات فرد رو راست چین و شماره صفحات زوج رو چپ چین بکنم؟؟
    ممنونم واقعا

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۳ ۹:۰۰ ق٫ظ:

    سلام
    تنظیمات را طوری قرار دهید که سرصفحه صفحات زوج و فرد، متفاوت باشند. برای این کار به اینجا بروید:
    Page layout > page setup
    برگه Lagyout را انتخاب کنید و گزینه Different odd and even را تیک بزنید.
    با این کار شما می‌توانید در صفحات زوج و فرد، سرصفحه‌های مختلف تعریف کنید.
    حالا در سرصفحه صفحات زوج، بعد از درج علامت شماره صفحه، کلید Ctrl+R را بزنید برای راست‌چین شدن
    و در سرصفحه صفحات فرد، بعد از درج علامت شماره صفحه، کلید Ctrl+L را بزنید برای چپ‌چین شدن علامت

    موفق باشید.

  99. سلام . من میخاستم برای هر صفحه ازپایان نامم پاورقی جداگانه بذارم یعنی اعداد پاورقی هر صفحه از یک شروع بشه .لطفا بگید چکار کنم

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۵۶ ق٫ظ:

    سلام
    در تنظیمات پاورقی (References > footnotes ) در مقابل Numbering ، گزینه پیش فرض، Countinuous وجود دارد که باید به Restart each page تغییر بدهید.

    موفق باشید.

  100. با تشکر از شما واقعاً در این کار متبحر هستید. خیلی با متن سر و کله زدم. بازهم تشکر

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۲۲ام, ۱۳۹۲ ۱۲:۵۶ ب٫ظ:

    سلام
    لطف کردید. محبت دارید.

  101. با سلام – از مطالبتون خیلی متشکر هستم.
    من مطالبی را دارم میخوام برای آنها پاورقی بنویسم به محض زدن کلید” کنترل+آلت +اف” بین خطی که نیاز به پاورقی دارد با خط بالا فاصله زیادی ایجاد میگردد. اگر فونت عدد ایجاد شده را کوچک کنم عدد ناخوانا میشود. لطفاً راهنمائی نمائید باید چه کار کنم. متشکر

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۱۴ام, ۱۳۹۲ ۱:۴۵ ب٫ظ:

    سلام
    احتمالا مشکل از نوع فونتی هست که استفاده کرده‌اید. فونت متن و فونت علامت پاورقی را تغییر دهید و آزمایش کنید.

  102. سلام و دمت گرم امکانش هست با دادن رفرنس مطالب وبت رو نقل کنم

    متشکرم
    آرینفر

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۶ام, ۱۳۹۲ ۷:۲۱ ب٫ظ:

    سلام
    خواهش می‌کنم. مانعی نداره

  103. سلام
    متشکرم خیلی عالی بود
    در هر صفحه سر صفحه را ویرایش کنیم فقط به ورد ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۷ اشاره نکرده بودیدید که اونم یاد گرفتم

  104. سلام. من یه سوال داشتم. چطوری میشه توی یه فایل ورد هم header داشت و هم شماره صفحه؟ به محض این که شماره صفحه رو می زنم header پاک میشه؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۶ام, ۱۳۹۲ ۷:۳۰ ب٫ظ:

    سلام
    برای درج شماره صفحه داخل هدر، در ورد ۲۰۱۰ به اینجا بروید:
    insert> Quick parts > Field
    حالا از لیست Field Names عبارت Page را پیدا و درج کنید.

    موفق باشید.

  105. سلام میخواستم بدونم چطوری میشه برای هر صفحه حاشیه متفاوتی در یک فایل ایجاد کرد؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۲ ۱۲:۱۵ ب٫ظ:

    در همین وبلاگ راجع به این موضوع صحبت شده. با جتسجو، خواهید یافت.

  106. ممنون خیلی خوب بود سرکار ضایع نشدم ک بگم بلد نیستم.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۲ ق٫ظ:

    هدف من هم یادگیری اقشار جامعه است.
    امیدوارم موفق باشید.

  107. سلام . چطور میشه فوت نوت را به اند نوت تبدیل کرد و در ادامه اند تون رفرنس هم نوشت ؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۲ام, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۷ ق٫ظ:

    سلام

    در ورد ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۳ از منوی References بر روی فلش کوچک در سمت راست پایین بخش Footnotes کلیک کنید.
    بر روی دکمه Convert کلیک کنید:
    گزینه Convert all footnotes to endnotes برای تبدیل همه پاورقی‌ها به پی‌نوشت است.
    Convert all endnotes to footnotes برای تبدیل همه پی‌نوشت‌ها به پاورقی است.
    Swap footnotes and endnotes برای جابه‌جایی پاورقی‌ها و پی‌نوشت‌هاست. یعنی همه پاورقی‌ها به پی‌نوشت و همه پی‌نوشت‌ها به پاورقی تبدیل می‌شود.

    موفق باشید.

  108. با سلام و تشکر
    آیا در این روش شیوه ای هم وجود داره که بشه همزمان با تغییر صفحات شماره صفحات هم به صورت اتوماتیک در پاصفحه تغییر کنه؟
    ممنون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۲ ۹:۰۸ ب٫ظ:

    سلام

    متأسفانه متوجه سؤال شما نشدم.
    یکی از کاربردهای سرصفحه / پاصفحه این است که با درج شماره صفحه در آن، شماره صفحه جاری نمایش داده شود.
    حالا منظور شما از تغییر صفحات چیست؟
    با ذکر نمونه سؤال خودتان را شفاف‌تر بیان کنید.

    موفق باشید.

  109. عالی بود مدتها دنبال همچین مطلب خوب می گشتم یه سوال خیلی سخت؟؟؟؟؟؟؟؟
    گفتن عرض سرصفحه۱ و طول آن۱۷ سانتی متر باشه
    مگه سرصفحه عرض داره؟؟؟
    یا مثلا خطی به طول۱۷ سانتی متر واقعا زیاد نیست؟؟؟
    تو رو خدا زود جواب بدین کارم گیره

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ شهریور ۳ام, ۱۳۹۲ ۹:۱۴ ب٫ظ:

    متشکر از لطفتون

    به احتمال زیاد سرصفحه کتابی که منظور شماست، به صورت عمودی درج می‌شود.
    مانند خیلی از کتاب‌ها که فرضا یک گل یا طرحی از بالا تا پایین کار امتداد پیدا می‌کند.
    دراین صورت درخواست درستی به نظر می‌رسه.
    دارای عرض یک سانتی متر و ارتفاع ۱۷ سانتی متر که قاعدتا کتاب هم باید در قطع رقعی باشد.

  110. خیلی عالی بود….بسیار سپاسگزارم..دوستان گفته بودند موارد مورد نیاز برای پایان نامه رو بگذارید اگر این کار رو انجام بدید دیگه خیلی خیلی عالی میشه…البته خیلی از مباحث مورد نیاز رو آموزش دادید…

  111. خیر ببینی. کلافه شده بودم. هرکاری می کردم درست نمیشد.
    خیلی باحالی

  112. سلام خسته نباشید
    ممنون میشم اگه راهنمایی و کمکم کنین که هنگامی پاورقی ایجاد میکنم و فارسی می نویسم خط پاورقی سمت چپ میمونه و هرکاری میکنم سمت راست نمیاید میشه کمکم کنین وممنون میشم جوابش به ایمیلم بفرستین
    ممنون

    مدير پاسخ در تاريخ آذر ۲۷ام, ۱۳۹۱ ۱۰:۵۴ ق٫ظ:

    سلام
    در آموزش داده شده به بند ۴ و ۵ دقت کنید. وقتی که به قسمت تنظیمات پاورقی رفتید، باید از منوی بازشونده، گزینه Footnote Separator (= جدا کننده پاورقی‌) را انتخاب کنید. در اینجا یک خط در صفحه پایین نمایش داده می‌شود که همان خط جداکننده پاورقی است. سپس روی خط نمایش داده شده، Ctrl+Right Shift را بزنید و خط پاورقی به سمت راست منتقل می‌شود.

  113. کاش یه پست مخصوص پایان نامه بذارید. گرفتاریم از این بابت. مرسی

    مدير پاسخ در تاريخ شهریور ۲۷ام, ۱۳۹۱ ۹:۴۶ ق٫ظ:

    سلام
    منظور از پست مخصوص به پایان نامه چی هست؟ چطور مطالبی باید در این پست قرار بگیره؟

  114. سلام من می خواهم سربرگ هر فصلم درپایانامه متفاوت باشه از طرفیچند صفحه اول سربرگ نداشته باشم پکار کنم؟ممنونم

    مدير پاسخ در تاريخ شهریور ۱۳ام, ۱۳۹۱ ۸:۵۴ ق٫ظ:

    سلام
    من فکر میکنم اینجا کاملاً توضیح دادم و شما اون رو نخوندید.

    موفق باشید.

  115. سلام خسته نباشید دارم یه پایان نامه تایپ می کنم خیلی فوریه توروخدا زود جواب بدین
    چطوری خط پاورقی رو یکسره بکشم یعنی نه راست باشه نه چپ و نه وسط یک سره باشه ممنون می شم

    مدير پاسخ در تاريخ مرداد ۳۱ام, ۱۳۹۱ ۶:۵۴ ب٫ظ:

    سلام
    همونطور که در ++ این مطلب ++ آموزش دادم، به خط پاورقی دسترسی خواهید داشت.
    حالا خودتون می‌تونید خط پاورقی را با کارکترهای دلخواه خودتون (مثل اینها —— ) کامل کنید تا تبدیل به خط پاورقی کامل بشه.
    حتی می‌تونید اون کارکترها رو پاک کنید و به جای اونها از تصویر استفاده کنید.

    موفق باشید.

  116. مرسی حرف نداشت کارم شدید لنگ بود
    لطف کردی
    موفق باشی

  117. آقا دمت گرم. به شدت گیر کرده بودم راحتم کردی. بووووووووووووووووس

    مدير پاسخ در تاريخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۱ ۹:۵۴ ب٫ظ:

    سلام
    قابل شما رو نداشت

  118. مرسی از راهنماییتون واقعا عالی بود

  119. سلام
    من یه س<ال داشتم. اگر امکان دارد در همین سایت قرار بدهید یا برایم ارسال کنید
    چگونه می توان دور کادری که سرصفحه ایجاد کرده ایم کادر بکشیم. یعنی سر صفحه در داخل کادری زیبا قرار بگیرد. چون من تایپیست ریاضی تازه کاری هستم که به تازگی تایپ کتاب ریاضی را شروع کرده ام حالا خیلی سریع جواب سوال مرا بدهید چون اصلا وقت ندارم. ممنون
    ببخشید که این چنین بی پیرایه نوشتم.

    مدير پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۱ ۷:۴۰ ق٫ظ:

    سلام
    شما برای این کار می‏توانید کادر خود را درون سرصفحه بگذارید.
    یعنی هر تصویری را که در سرصفحه قرار دهید، به صورت اتوماتیک در صفحات تکرار می‏شود.

    موفق باشید.

  120. دوست عزیز من برای پایان نامه ام از این روش برای افزودن عنوان فصل ها در بالای صفحات استفاده کردم ولی مشکل که پیش امده اینکه شماره صفحات فهرست مطالب که اتوماتیک ایجاد کرده بودم بهم ریخت و الان هر فصل از شماره ۱ شروع می شود برای حل مشکل باید چه کنم

    مدير پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۱ ۷:۵۴ ق٫ظ:

    در قسمت درج شماره صفحات گزینه‏ای وجود دارد تا بتوانید انتخاب کنید شماره صفحات هر فصل از یک شروع شود یا ادامه شماره‏های قبل باشد.

  121. من زمانی که break می زنم تا بخشهای کتابم را از هم جدا کنم، break در محل مورد نظر قرار نمی گیرد یا گاهی دو صفحه بعد می آید یا اصلا فاصله ایجاد نمی کند.
    لطفا راهنمایی ام کنید. ممنون

    مدير پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۱ ۷:۵۷ ق٫ظ:

    دوست عزیز
    Break انواع و اقسام مختلفی دارد.
    یک نوع از آن فقط صفحه جدید ایجاد می‏کند.
    یک نوع، Section جدید ایجاد می‏کند.
    یک نوع آن در متن‏های چند ستونه کاربرد دارد و ستون جدید ایجاد می‏کند.
    باید دید شما از کدام نوع استفاده می‏کنید.
    در هر صورت با فشردن کلید Shift +Ctrl + 8 نمایش علامت‏های ورد را فعال کنید و ببینید که چه کارکترهایی درج می‏شوند و در کجا هستند.

    موفق باشید.

  122. زهرا :سلام من واسه کاغذم حاشیه می ذارم از برد اند شادینگ ولی موقع پیرینت نصفه کاره درمیاد کار منم را بندازید ممنون می شم

    با سلام، چاپگر شما درست نصب نشده. اگر چاپگرتون کار میکنه خود ویندوز به صورت اتوماتیک نصب کرده اگر سی دی درایور پرینتر رو دارین به صورت دستی نصب کنید @زهرا

    مدير پاسخ در تاريخ اسفند ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۹:۵۰ ق٫ظ:

    با سلام
    لطفاً به بخش درج شعر در ورد مراجعه کنید.
    در منوی سمت چپ جزء بیشترین مطالب بازدید شده است.

  123. سلام من واسه کاغذم حاشیه می ذارم از برد اند شادینگ ولی موقع پیرینت نصفه کاره درمیاد کار منم را بندازید ممنون می شم

    مدير پاسخ در تاريخ بهمن ۸ام, ۱۳۹۰ ۰:۲۲ ق٫ظ:

    سلام
    اگه میشه منظورتون رو بیشتر توضیح بدید.

  124. سلام. عالی بود. دستتون درد نکنه

  125. سلام خیلی به کارم آمد،دمت گرم.

  126. با سلام و سپاس از وبلاگ پربارتان
    مشکل من در ورد و پاورقی از این قرار است که زمانی که در پاورقی چهار بخش ایجاد می کنم که یکی از این بخش ها شماره صفحه است ، تمامی صفحات دارای یک شماره می شوند ، نمی خواهم از insert page number استفاده کنم ،این مشکل را به چه صورت می توان حل نمود ؟
    با تشکر

    مدير پاسخ در تاريخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۰ ۶:۵۳ ق٫ظ:

    با سلام
    متأسفانه سؤالتان خیلی گنگ است.
    معمولاً کسی در پاورقی بخش ایجاد نمی‏کنه و همچنین از درج شماره صفحه در پاورقی استفاده نمی‏کند.
    لطفاً منظورتون رو بهتر توضیح بدید.
    با تشکر

  127. با سلام از آموزش مطالب مفیدتان متشکرم

  128. درود فراوان بر شما و واقعا از این مطلب عالی شما ممنونم. مدت ها به دنبال این مساله میگشتم و برای ویراستاری کتابم مشکل داشتم اما به لطف شما این مشکل حل شد. واقعا از اینکه چنین به رایگان این تجربیات ارزنده خود را به دیگران هدیه میکنید باید از شما تشکر کرد.
    بسیار ممنونم

  129. با تشکر از زحمات همه دوستان در این وبلاگ من هم سوالاتی داشتم:
    ۱- چند صفحه اول هر کتابی شماه صفحه ندارد چطور میتوانم در ورد این کار را بکنم
    ۲- در قطع رقعی استاندارد ماریژین های(فاصله ها از اطراف کاغذ چقدر است؟
    ۳- استاندارد فونت و اندازه آن برای متن، پاورقی، تیتر ها و غیرو چقدر است؟ تشکر

    مدير پاسخ در تاريخ فروردین ۹ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۲۱ ق٫ظ:

    سلام
    سؤال اولتون رو که دقیقاً همین بالا به طور کامل جواب داده‏ام. لطفاً مجدداً متن را با حوصله بخونید ان‏شاءالله مشکلتون حل می‏شه

    در مورد سؤال دوم:
    قطع رقعی استاندارد ۱۰سانتی‏متر * ۱۷ سانتی‏متر است.
    برای اینکه این قطع را در کاغذ خود به دست بیاورید باید اندازه کاغذ خود را که این مورد در تنظیمات ورد قابل تغییر است منهای اندازه قطع مورد دلخواه (در اینجا رقعی) کنید و تقسیم بر ۲ کنید تا فاصله‏ها از لبه کاغذ به دست بیاید و متن شما درست وسط کاغذ چاپ شود.
    مثال:
    تعیین حاشیه‏های مورد نیاز برای قطع رقعی در حالتی که کاغذ مورد نظر در ورد به صورت آ۴ تنظیم شده باشد:
    عرض کاغذ آ۴ برابر با ۲۱ سانتی‏متر است پس
    ۲۱-۱۰=۱۱
    ۱۱÷۲=۵.۵
    پس حاشیه‏های چپ و راست برابر با ۵.۵ خواهد شد.
    عرض کاغذ آ۴ برابر با ۲۹.۷ است پس
    ۲۹.۷-۱۷=۱۲.۷
    ۱۲.۷÷۲=۶.۳۵
    اندازه حاشیه‏های بالا و پایین کاغذ هم برابر با ۶.۳۵ خواهد بود.
    این تنظیمات برای اینکه متن رقعی در وسط صفحه آ۴ قرار بگیرد خواهد. اما اگر بخواهید در مصرف کاغذ صرفه‏جویی کنید و کاغذ آ۵ داخل پرینتر خودتون قرار بدید، متن رقعی باید از لبه بالا ۲سانتی‏متر باشد و طبیعتاً حاشیه پایین ۱۰.۷ خواهد بود.

    در مورد استاندارد فونت:
    برای قطع رقعی فونت استاندارد متن لوتوس ۱۳ و برای پاورقی، لوتوس ۱۱ یا ۱۰ مناسب است. برای تیترها هم من از فونت یاقوت ۱۳ یا میترا ۱۲ استفاده می‏کنم.
    موفق باشید.

  130. سلام اگه میشه آموزش برنامه نوسی ویژوال بیسیک در ورد را بگویید
    مثلا می خواهیم کنسراست تمامی عکس های فایل ورد را کم یا زیاد کنیم

    مدير پاسخ در تاريخ مرداد ۱۶ام, ۱۳۸۹ ۷:۴۴ ق٫ظ:

    سلام
    این کار با ماکرو قابل انجام هست. به امید خدا در آینده نزدیک مطالبی درباره ماکرو خواهم نوشت.

  131. با تشکر از آموزشهای کامل و شفافتون میشه اطلاعات جدید تون برام به ایمل ادرسم ایمیل کنید با تشکر. … البته باید اضافه کنم که من بیشتر به نکات حرفه‌ای مثله فهرست زدن و یا قراردادن خط جدا کننده محیط متن با فوت نات در سمت راست یا چپ یا وسط و غیره نیازمندم
    با تشکر

    مدير پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰ام, ۱۳۸۹ ۵:۳۳ ب٫ظ:

    از اظهار لطفتون متشکرم و نیز به خاطر مطرح کردن سؤال.
    در مورد خط جداکننده پاورقی اینجا یه مطلب جدید اضافه کردم.
    در مورد درج فهرست مطالب هم قبلاً اینجا مطلب نوشته بودم که می‌تونید مراجعه کنید.

  132. ممنون کارمو راه انداختی

  133. سلام علیکم. آقا دم شما گرم. خدا خیرتان بدهد. گرچه ظاهراً آموزش شما مربوط به ۲۰۰۳ است ولی با کمی گشتن توانستم همین کار را در ۲۰۰۷ انجام دهم. خیلی لازم داشتم و کمک بزرگی به من کردید. واقعاً سپاسگزارم. یاعلی!

  134. سلام می رسی ممنون از آموزش هایی که گذاشتی اگر شما آموزش صفحه آرایی را تدریس می کنید من بیام پیش شما یاد بگیرم

  135. سلام من می خواهم چند حاشیه خوب برای ابتدای فصل های پایانامه ام پیدا کنم چطوری می توانم؟ متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code