سرصفحه / پاصفحه و تنظیمات آن (قسمت اول)

سرصفحه / (و یا) پاصفحه یکی از امکانات به ظاهر ساده ولی پیچیده مایکروسافت ورد هست که اگر کاربر به تنظیمات اون وارد نباشه می‏تونه باعث سردرگمی و یا حتی آزار و اذیت بشه.
سرصفحه امکانی است که به شما این توانایی را می‏دهد که حداقل برای صفحات متن خود شماره صفحه درج کنید.
بهترین حالت استفاده از سرصفحه هنگامی است که شما سرصفحه را طوری تنظیم می‏کنید که به صورت خودکار، عنوان فصل شما در سرصفحه تکرار شود. یا اینکه فرض کنید شما در حال طراحی یک فرهنگ لغت هستید که می‏خواهید اولین و آخرین کلمه فرهنگ لغت شما برای راحتی خواننده، در سرصفحه درج شود.
نمی‏دونم تا به حال فایل متن یک کتاب به دست شما رسیده که هرکدوم از فصل‏های اون در یک فایل ذخیره شده باشه؟؟!
وقتی که از تهیه‏ کننده این فایل سؤال می‏شه که چرا هر فصل از کتاب را در یک فایل جدا ذخیره کردی، پاسخ می‏ده: «می‏خواستم سرصفحه‏های متفاوتی برای هر فصل داشته باشم».
با ما همراه باشید تا مهارت کامل رو در ایجاد سرصفحه و تنظیمات اون به دست بیارید.

در ابتدا لازم است که با مفهوم Section یا بخش، آشنا بشیم. سکشن در ورد از طریق یک علامت شناخته می‏شود. برای اینکه یک سکشن یا بخش جدید در متن خود ایجاد کنید از منوی Insert گزینه break… را انتخاب کنید. از پنجره‏ای که باز خواهد شد، Next page را انتخاب کنید. از این طریق شما قادر خواهید بود متن خود را به بخش‏های مختلف تقسیم کنید.
حالا برای اینکه بتوانید سرصفحه‏های متفاوتی را ایجاد کنید لازم است تنظیماتی را در page setup اعمال کنید:
از منوی File گزینه …Page setup را انتخاب کنید یا اینکه بر روی قسمت تیره خط‏کش صفحه دوبار کلیک کنید تا پنجره page setup نمایان شود.
در برگه layout و در قسمت Headers and footer دو گزینه مشاهده می‏کنید. اگر گزینه different odd and even را انتخاب کنید، می‏توانید تعریف‏های متفاوتی را برای صفحات زوج و فرد متن خود انتخاب کنید و اگر گزینه different first page را انتخاب کنید، می‏توانید یک تعریف متفاوت هم برای صفحات ابتدایی سکشن ایجاد کنید. صفحات ابتدایی سکشن‏ها صفحاتی هستند که بعد از علامت section break که از طریق Insert>break…>Next page درج می‏شوند، قرار می‏گیرد.
بنابراین اگر بخواهید صفحات ابتدای فصل شما سرصفحه نداشته باشند، باید گزینه different first page را در قسمت تنظیمات صفحه یا همان page setup علامت بزنید.
با علامت زدن این دو گزینه در page setup شما قادر خواهید بود برای متن خود سه نوع سرصفحه تعیین کنید: یکی برای صفحات ابتدایی فصل که معمولاً متن آن از یک‏سوم دوم صفحه شروع می‏شود و عنوان در وسط صفحه قرار می‏گیرد؛ یکی برای صفحات زوج و دیگری برای صفحات فرد.
برای اینکه بتوانید برای فصل‏های مختلف، سرصفحه‏های مختلفی داشته باشید، به روش زیر عمل کنید:
۱. همان طور که گفته شد بخش‏ها را با علامت section break از همدیگه جدا کنید.
۲. از منوی View > header and footer قسمت درج سرصفحه / پاصفحه را فعال کنید.
۳. با کلیک بر روی کلیدهای Show Next (show next) و یا Show Previous (show previous) بین سرصفحه‏های مربوط به هر بخش، حرکت کنید و در ابتدای بخشی که می‏خواهید سرصفحه مجزا برای آن تعریف کنید، توقف کنید.
۴. با کلیک بر روی کلیدlink To Previous (link to previous) ارتباط بین سرصفحه جاری را با سرصفحه‏های قبل، قطع کنید.
اکنون می‏توانید برای بخش جدید، سرصفحه جدید را به دلخواه خودتان انتخاب کنید، بدون اینکه سرصفحه صفحات بخش‏های دیگر تغییر کند.

76 Responses to سرصفحه / پاصفحه و تنظیمات آن (قسمت اول)

  1. fariba می‌گه:

    سلام.ممنون از سایت خوبتون. ببخشید من غیر از پایان نامم، متن دیگه ای رو به طور جدی ویرایش و صفحه آرایی نکردم. ولی الان یه نفر از من خواسته کتابشو ویرایش کنم و همینطور صفحه آرایی و خواسته ابعاد کتاب ۱۴در۱۴سانت باشه. من تو ورد دارم ویرایش و صفحه آرایی رو همزمان انجام میدم. نظرتون راجع به این ابعاد چیه؟ یه مشکلی که دارم اینه که، برای صفحات بکگراند گذاشتم ولی وقتی پی دی افش میکنم نه بکگراند هست و نه سایز کتاب حفظ میشه! میخواستم در مورد چاپ کتاب هم راهنماییم کنید. من فایل وردمو ببرم برام کتابو چاپ میکنن!؟ به چه صورته؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۳۰م, ۱۳۹۳ ۳:۵۶ ب.ظ:

    سلام
    این قطعی که گفتید، قطع خیلی معمولی‌ای نیست. فکر کنم برای کتاب کودک یا کتاب‌های مترو مناسب باشه.
    راحع به بک گراند، من نمی‌دونم شما چه کار کردید که توی پی.دی.اف نمی‌یاد!! در صورت تمایل، یکی دو صفحه از کار را بفرستید تا بررسی کنم.
    ولی راجع به ابعاد که می‌گویید در فایل پی.دی.اف به هم ریخته:
    به صورت پیش فرض، برنامه‌هایی که فایل‌های پی.دی.اف را نمایش می‌دهند، فایل را به صورت fit to page نمایش می‌دهند. یعنی اندازه‌ها را کشیده می‌کنند تا صفحه را پر کند.
    این برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند.
    اگر شما ابعاد را درست تعیین کرده باشید، مشکلی نیست.
    برای چاپ، فایل پی.دی.اف خودتان را به یک انتشاراتی بدهید. بقیه کارها را خودشان انجام می‌دهند. یا اینکه به صورت مستقیم به لیتوگرافی بسپارید. آنها معمولا معایب کار شما را تذکر می‌دهند.

  2. مریم می‌گه:

    با سلام و خسته نباشید
    یه سئوال داشتم من تمام موارد مربوط به سکشن رو ایجاد کردم ولی وقتی می خوام در قسمت سر صفحه عنوان بنویسم عنوان همه سکشن ها عوض میشه حتی بعد از اینکه تغییرات رو انجام دادم وقتی save کردم و دوباره فایل رو باز کردم تغییرات اعمال نشده بود نمی دونم چه کار کنم لطفا کمکم کنید

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۲۶م, ۱۳۹۳ ۳:۴۴ ب.ظ:

    برای درج سرصفحه جدید برای بخش جدید، باید ارتباط سرصفحه را با قبل، قطع کنید. برای این کار بر روی کلید link to privious کلیک کنید تا خاموش شود و ارتباط سرصفحه جدید با سرصفحه‌های قبل قطع شود. حالا می‌توانید سرصفحه جدید در نظر بگیرید، بدون آنکه بر روی سرصفحه‌های قبلی اثر بگذارد.
    اگر این کلید روشن باشد، به معنای آن است که شما می‌خواهید سرصفحه قبل را ویرایش کنید.

    موفق باشید.

  3. عاطفه می‌گه:

    سلام.
    من دارم مقاله می نویسم. ازم می خواد عنوان مقاله رو با ۳ سانت فاصله از بالا بنویسم که این رو بلدم، تو قسمت margin انجام دادم. اما میگه بین خط اول که عنوان مقاله است با خط دوم که نام ارائه دهنده مقاله است ۱ سانت فاصله بندازم اما کل متن با فاصله single از هم نوشته بشن. single کردن فاصله ها رو بلدم اما ۱ سانت فاصله انداختن بین دو تا خط این وسط رو بلد نیستم! یا جای دیگه میگه دو سانت فاصله بندازین.
    بعدش هم یه صفحه اضافی دارم که هررررر کاری میکنم حذف نمیشه! این رو چکار کنم؟
    من منتظر جوابتون هستم. خیلی ممنون میشم اگر سریعتر جوابم رو بدید لطفا.
    متشکرم.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۲۶م, ۱۳۹۳ ۳:۴۸ ب.ظ:

    سلام
    بنده هـ) از این مطلب آموزشی فاصله سطرها در پاراگراف برای تعیین فاصله سطر دقیق (مثلا یک سانتی‌متر) هست.

    برای مشکل صفحه اضافه، به صفحه قبل بروید و در انتهای خط آخرین سطر آن صفحه، کلید Delete را بزنید تا فاصله‌های اضافه حذف شود و به صورت خودکار صفحه جدید بعدی هم حذف خواهد شد.

    موفق باشید.

  4. حسن می‌گه:

    خدا عمرتون بده رفیق، خیلی بهره بردم
    یه خواهشی داشتم، امکانش هست چند تا سایت که فوتوشاپ رو خوب و کامل یاد بده معرفی کنید، شبیه کاری که برای صفحه آرایی انجام دادید؟
    ممنونم قربان

  5. آموزش برنامه نویسی اندروید می‌گه:

    ممنون از مطالبتان

  6. مینو می‌گه:

    سلام من هنگام تایپ کردن خط پاورقی ام در سمت چپ میمونه و معنی کلمه سمت راست چیکار باید کنم.ممنون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۳م, ۱۳۹۳ ۷:۵۹ ق.ظ:

    سلام
    توی سایت جستجو کنید. توضیح داده‌ام.

  7. hassan karimi می‌گه:

    با سلام
    چطوری میشه یک فایل که چند section دارد را به یک section تبدیل کرد.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲م, ۱۳۹۳ ۸:۲۹ ب.ظ:

    سلام
    با استفاده از آموزشی که با عنوان جستجو و جایگزینی کارکترهای ویژه دادم، علامت‌های بخش (Section break) را بیابید و حذف کنید.

    موفق باشید.

  8. kave می‌گه:

    سلام خسته نباشید/ تو مطالبتون هرچی گشتم پیدا نکردم میشه لطفا توضیح بدبد که چطور میتونم شماره صفحات فرد رو راست چین و شماره صفحات زوج رو چپ چین بکنم؟؟
    ممنونم واقعا

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲م, ۱۳۹۳ ۹:۰۰ ق.ظ:

    سلام
    تنظیمات را طوری قرار دهید که سرصفحه صفحات زوج و فرد، متفاوت باشند. برای این کار به اینجا بروید:
    Page layout > page setup
    برگه Lagyout را انتخاب کنید و گزینه Different odd and even را تیک بزنید.
    با این کار شما می‌توانید در صفحات زوج و فرد، سرصفحه‌های مختلف تعریف کنید.
    حالا در سرصفحه صفحات زوج، بعد از درج علامت شماره صفحه، کلید Ctrl+R را بزنید برای راست‌چین شدن
    و در سرصفحه صفحات فرد، بعد از درج علامت شماره صفحه، کلید Ctrl+L را بزنید برای چپ‌چین شدن علامت

    موفق باشید.

  9. مهدیس می‌گه:

    سلام . من میخاستم برای هر صفحه ازپایان نامم پاورقی جداگانه بذارم یعنی اعداد پاورقی هر صفحه از یک شروع بشه .لطفا بگید چکار کنم

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲م, ۱۳۹۳ ۸:۵۶ ق.ظ:

    سلام
    در تنظیمات پاورقی (References > footnotes ) در مقابل Numbering ، گزینه پیش فرض، Countinuous وجود دارد که باید به Restart each page تغییر بدهید.

    موفق باشید.

  10. مجتبی می‌گه:

    با تشکر از شما واقعاً در این کار متبحر هستید. خیلی با متن سر و کله زدم. بازهم تشکر

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۲۲م, ۱۳۹۲ ۱۲:۵۶ ب.ظ:

    سلام
    لطف کردید. محبت دارید.

  11. مجتبی می‌گه:

    با سلام – از مطالبتون خیلی متشکر هستم.
    من مطالبی را دارم میخوام برای آنها پاورقی بنویسم به محض زدن کلید” کنترل+آلت +اف” بین خطی که نیاز به پاورقی دارد با خط بالا فاصله زیادی ایجاد میگردد. اگر فونت عدد ایجاد شده را کوچک کنم عدد ناخوانا میشود. لطفاً راهنمائی نمائید باید چه کار کنم. متشکر

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۱۴م, ۱۳۹۲ ۱:۴۵ ب.ظ:

    سلام
    احتمالا مشکل از نوع فونتی هست که استفاده کرده‌اید. فونت متن و فونت علامت پاورقی را تغییر دهید و آزمایش کنید.

  12. ارینفر می‌گه:

    سلام و دمت گرم امکانش هست با دادن رفرنس مطالب وبت رو نقل کنم

    متشکرم
    آرینفر

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۶م, ۱۳۹۲ ۷:۲۱ ب.ظ:

    سلام
    خواهش می‌کنم. مانعی نداره

  13. میثم می‌گه:

    سلام
    متشکرم خیلی عالی بود
    در هر صفحه سر صفحه را ویرایش کنیم فقط به ورد ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۷ اشاره نکرده بودیدید که اونم یاد گرفتم

  14. نسیم می‌گه:

    سلام. من یه سوال داشتم. چطوری میشه توی یه فایل ورد هم header داشت و هم شماره صفحه؟ به محض این که شماره صفحه رو می زنم header پاک میشه؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۶م, ۱۳۹۲ ۷:۳۰ ب.ظ:

    سلام
    برای درج شماره صفحه داخل هدر، در ورد ۲۰۱۰ به اینجا بروید:
    insert> Quick parts > Field
    حالا از لیست Field Names عبارت Page را پیدا و درج کنید.

    موفق باشید.

  15. نجمه می‌گه:

    سلام میخواستم بدونم چطوری میشه برای هر صفحه حاشیه متفاوتی در یک فایل ایجاد کرد؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ آبان ۱۸م, ۱۳۹۲ ۱۲:۱۵ ب.ظ:

    در همین وبلاگ راجع به این موضوع صحبت شده. با جتسجو، خواهید یافت.

  16. نجمه می‌گه:

    ممنون خیلی خوب بود سرکار ضایع نشدم ک بگم بلد نیستم.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ آبان ۱۸م, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۲ ق.ظ:

    هدف من هم یادگیری اقشار جامعه است.
    امیدوارم موفق باشید.

  17. طاهره می‌گه:

    سلام . چطور میشه فوت نوت را به اند نوت تبدیل کرد و در ادامه اند تون رفرنس هم نوشت ؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۲م, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۷ ق.ظ:

    سلام

    در ورد ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۳ از منوی References بر روی فلش کوچک در سمت راست پایین بخش Footnotes کلیک کنید.
    بر روی دکمه Convert کلیک کنید:
    گزینه Convert all footnotes to endnotes برای تبدیل همه پاورقی‌ها به پی‌نوشت است.
    Convert all endnotes to footnotes برای تبدیل همه پی‌نوشت‌ها به پاورقی است.
    Swap footnotes and endnotes برای جابه‌جایی پاورقی‌ها و پی‌نوشت‌هاست. یعنی همه پاورقی‌ها به پی‌نوشت و همه پی‌نوشت‌ها به پاورقی تبدیل می‌شود.

    موفق باشید.

  18. maryam می‌گه:

    با سلام و تشکر
    آیا در این روش شیوه ای هم وجود داره که بشه همزمان با تغییر صفحات شماره صفحات هم به صورت اتوماتیک در پاصفحه تغییر کنه؟
    ممنون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳م, ۱۳۹۲ ۹:۰۸ ب.ظ:

    سلام

    متأسفانه متوجه سؤال شما نشدم.
    یکی از کاربردهای سرصفحه / پاصفحه این است که با درج شماره صفحه در آن، شماره صفحه جاری نمایش داده شود.
    حالا منظور شما از تغییر صفحات چیست؟
    با ذکر نمونه سؤال خودتان را شفاف‌تر بیان کنید.

    موفق باشید.

  19. مرضیه می‌گه:

    عالی بود مدتها دنبال همچین مطلب خوب می گشتم یه سوال خیلی سخت؟؟؟؟؟؟؟؟
    گفتن عرض سرصفحه۱ و طول آن۱۷ سانتی متر باشه
    مگه سرصفحه عرض داره؟؟؟
    یا مثلا خطی به طول۱۷ سانتی متر واقعا زیاد نیست؟؟؟
    تو رو خدا زود جواب بدین کارم گیره

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ شهریور ۳م, ۱۳۹۲ ۹:۱۴ ب.ظ:

    متشکر از لطفتون

    به احتمال زیاد سرصفحه کتابی که منظور شماست، به صورت عمودی درج می‌شود.
    مانند خیلی از کتاب‌ها که فرضا یک گل یا طرحی از بالا تا پایین کار امتداد پیدا می‌کند.
    دراین صورت درخواست درستی به نظر می‌رسه.
    دارای عرض یک سانتی متر و ارتفاع ۱۷ سانتی متر که قاعدتا کتاب هم باید در قطع رقعی باشد.

  20. فاطمه می‌گه:

    خیلی عالی بود….بسیار سپاسگزارم..دوستان گفته بودند موارد مورد نیاز برای پایان نامه رو بگذارید اگر این کار رو انجام بدید دیگه خیلی خیلی عالی میشه…البته خیلی از مباحث مورد نیاز رو آموزش دادید…

  21. باران می‌گه:

    خیر ببینی. کلافه شده بودم. هرکاری می کردم درست نمیشد.
    خیلی باحالی

  22. الهه می‌گه:

    سلام خسته نباشید
    ممنون میشم اگه راهنمایی و کمکم کنین که هنگامی پاورقی ایجاد میکنم و فارسی می نویسم خط پاورقی سمت چپ میمونه و هرکاری میکنم سمت راست نمیاید میشه کمکم کنین وممنون میشم جوابش به ایمیلم بفرستین
    ممنون

    مدیر پاسخ در تاريخ آذر ۲۷م, ۱۳۹۱ ۱۰:۵۴ ق.ظ:

    سلام
    در آموزش داده شده به بند ۴ و ۵ دقت کنید. وقتی که به قسمت تنظیمات پاورقی رفتید، باید از منوی بازشونده، گزینه Footnote Separator (= جدا کننده پاورقی‌) را انتخاب کنید. در اینجا یک خط در صفحه پایین نمایش داده می‌شود که همان خط جداکننده پاورقی است. سپس روی خط نمایش داده شده، Ctrl+Right Shift را بزنید و خط پاورقی به سمت راست منتقل می‌شود.

  23. n می‌گه:

    کاش یه پست مخصوص پایان نامه بذارید. گرفتاریم از این بابت. مرسی

    مدیر پاسخ در تاريخ شهریور ۲۷م, ۱۳۹۱ ۹:۴۶ ق.ظ:

    سلام
    منظور از پست مخصوص به پایان نامه چی هست؟ چطور مطالبی باید در این پست قرار بگیره؟

  24. سلما می‌گه:

    سلام من می خواهم سربرگ هر فصلم درپایانامه متفاوت باشه از طرفیچند صفحه اول سربرگ نداشته باشم پکار کنم؟ممنونم

    مدیر پاسخ در تاريخ شهریور ۱۳م, ۱۳۹۱ ۸:۵۴ ق.ظ:

    سلام
    من فکر میکنم اینجا کاملاً توضیح دادم و شما اون رو نخوندید.

    موفق باشید.

  25. بهار می‌گه:

    سلام خسته نباشید دارم یه پایان نامه تایپ می کنم خیلی فوریه توروخدا زود جواب بدین
    چطوری خط پاورقی رو یکسره بکشم یعنی نه راست باشه نه چپ و نه وسط یک سره باشه ممنون می شم

    مدیر پاسخ در تاريخ مرداد ۳۱م, ۱۳۹۱ ۶:۵۴ ب.ظ:

    سلام
    همونطور که در ++ این مطلب ++ آموزش دادم، به خط پاورقی دسترسی خواهید داشت.
    حالا خودتون می‌تونید خط پاورقی را با کارکترهای دلخواه خودتون (مثل اینها —— ) کامل کنید تا تبدیل به خط پاورقی کامل بشه.
    حتی می‌تونید اون کارکترها رو پاک کنید و به جای اونها از تصویر استفاده کنید.

    موفق باشید.

  26. میلاد می‌گه:

    مرسی حرف نداشت کارم شدید لنگ بود
    لطف کردی
    موفق باشی

  27. مهدی می‌گه:

    آقا دمت گرم. به شدت گیر کرده بودم راحتم کردی. بووووووووووووووووس

    مدیر پاسخ در تاريخ تیر ۱۲م, ۱۳۹۱ ۹:۵۴ ب.ظ:

    سلام
    قابل شما رو نداشت

  28. گل رز می‌گه:

    مرسی از راهنماییتون واقعا عالی بود

  29. ندا می‌گه:

    سلام
    من یه س<ال داشتم. اگر امکان دارد در همین سایت قرار بدهید یا برایم ارسال کنید
    چگونه می توان دور کادری که سرصفحه ایجاد کرده ایم کادر بکشیم. یعنی سر صفحه در داخل کادری زیبا قرار بگیرد. چون من تایپیست ریاضی تازه کاری هستم که به تازگی تایپ کتاب ریاضی را شروع کرده ام حالا خیلی سریع جواب سوال مرا بدهید چون اصلا وقت ندارم. ممنون
    ببخشید که این چنین بی پیرایه نوشتم.

    مدیر پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲م, ۱۳۹۱ ۷:۴۰ ق.ظ:

    سلام
    شما برای این کار می‏توانید کادر خود را درون سرصفحه بگذارید.
    یعنی هر تصویری را که در سرصفحه قرار دهید، به صورت اتوماتیک در صفحات تکرار می‏شود.

    موفق باشید.

  30. ایمان می‌گه:

    دوست عزیز من برای پایان نامه ام از این روش برای افزودن عنوان فصل ها در بالای صفحات استفاده کردم ولی مشکل که پیش امده اینکه شماره صفحات فهرست مطالب که اتوماتیک ایجاد کرده بودم بهم ریخت و الان هر فصل از شماره ۱ شروع می شود برای حل مشکل باید چه کنم

    مدیر پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲م, ۱۳۹۱ ۷:۵۴ ق.ظ:

    در قسمت درج شماره صفحات گزینه‏ای وجود دارد تا بتوانید انتخاب کنید شماره صفحات هر فصل از یک شروع شود یا ادامه شماره‏های قبل باشد.

  31. محمد کابلی می‌گه:

    من زمانی که break می زنم تا بخشهای کتابم را از هم جدا کنم، break در محل مورد نظر قرار نمی گیرد یا گاهی دو صفحه بعد می آید یا اصلا فاصله ایجاد نمی کند.
    لطفا راهنمایی ام کنید. ممنون

    مدیر پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲م, ۱۳۹۱ ۷:۵۷ ق.ظ:

    دوست عزیز
    Break انواع و اقسام مختلفی دارد.
    یک نوع از آن فقط صفحه جدید ایجاد می‏کند.
    یک نوع، Section جدید ایجاد می‏کند.
    یک نوع آن در متن‏های چند ستونه کاربرد دارد و ستون جدید ایجاد می‏کند.
    باید دید شما از کدام نوع استفاده می‏کنید.
    در هر صورت با فشردن کلید Shift +Ctrl + 8 نمایش علامت‏های ورد را فعال کنید و ببینید که چه کارکترهایی درج می‏شوند و در کجا هستند.

    موفق باشید.

  32. ماک می‌گه:

    زهرا :سلام من واسه کاغذم حاشیه می ذارم از برد اند شادینگ ولی موقع پیرینت نصفه کاره درمیاد کار منم را بندازید ممنون می شم

    با سلام، چاپگر شما درست نصب نشده. اگر چاپگرتون کار میکنه خود ویندوز به صورت اتوماتیک نصب کرده اگر سی دی درایور پرینتر رو دارین به صورت دستی نصب کنید @زهرا

    مدیر پاسخ در تاريخ اسفند ۱۸م, ۱۳۹۰ ۹:۵۰ ق.ظ:

    با سلام
    لطفاً به بخش درج شعر در ورد مراجعه کنید.
    در منوی سمت چپ جزء بیشترین مطالب بازدید شده است.

  33. زهرا می‌گه:

    سلام من واسه کاغذم حاشیه می ذارم از برد اند شادینگ ولی موقع پیرینت نصفه کاره درمیاد کار منم را بندازید ممنون می شم

    مدیر پاسخ در تاريخ بهمن ۸م, ۱۳۹۰ ۱۲:۲۲ ق.ظ:

    سلام
    اگه میشه منظورتون رو بیشتر توضیح بدید.

  34. راضیه می‌گه:

    سلام. عالی بود. دستتون درد نکنه

  35. علیرضا می‌گه:

    سلام خیلی به کارم آمد،دمت گرم.

  36. پریچهر می‌گه:

    با سلام و سپاس از وبلاگ پربارتان
    مشکل من در ورد و پاورقی از این قرار است که زمانی که در پاورقی چهار بخش ایجاد می کنم که یکی از این بخش ها شماره صفحه است ، تمامی صفحات دارای یک شماره می شوند ، نمی خواهم از insert page number استفاده کنم ،این مشکل را به چه صورت می توان حل نمود ؟
    با تشکر

    مدیر پاسخ در تاريخ تیر ۱۲م, ۱۳۹۰ ۶:۵۳ ق.ظ:

    با سلام
    متأسفانه سؤالتان خیلی گنگ است.
    معمولاً کسی در پاورقی بخش ایجاد نمی‏کنه و همچنین از درج شماره صفحه در پاورقی استفاده نمی‏کند.
    لطفاً منظورتون رو بهتر توضیح بدید.
    با تشکر

  37. رضا می‌گه:

    با سلام از آموزش مطالب مفیدتان متشکرم

  38. حمید رضا می‌گه:

    درود فراوان بر شما و واقعا از این مطلب عالی شما ممنونم. مدت ها به دنبال این مساله میگشتم و برای ویراستاری کتابم مشکل داشتم اما به لطف شما این مشکل حل شد. واقعا از اینکه چنین به رایگان این تجربیات ارزنده خود را به دیگران هدیه میکنید باید از شما تشکر کرد.
    بسیار ممنونم

  39. سیامک می‌گه:

    با تشکر از زحمات همه دوستان در این وبلاگ من هم سوالاتی داشتم:
    ۱- چند صفحه اول هر کتابی شماه صفحه ندارد چطور میتوانم در ورد این کار را بکنم
    ۲- در قطع رقعی استاندارد ماریژین های(فاصله ها از اطراف کاغذ چقدر است؟
    ۳- استاندارد فونت و اندازه آن برای متن، پاورقی، تیتر ها و غیرو چقدر است؟ تشکر

    مدیر پاسخ در تاريخ فروردین ۹م, ۱۳۹۰ ۱۱:۲۱ ق.ظ:

    سلام
    سؤال اولتون رو که دقیقاً همین بالا به طور کامل جواب داده‏ام. لطفاً مجدداً متن را با حوصله بخونید ان‏شاءالله مشکلتون حل می‏شه

    در مورد سؤال دوم:
    قطع رقعی استاندارد ۱۰سانتی‏متر * ۱۷ سانتی‏متر است.
    برای اینکه این قطع را در کاغذ خود به دست بیاورید باید اندازه کاغذ خود را که این مورد در تنظیمات ورد قابل تغییر است منهای اندازه قطع مورد دلخواه (در اینجا رقعی) کنید و تقسیم بر ۲ کنید تا فاصله‏ها از لبه کاغذ به دست بیاید و متن شما درست وسط کاغذ چاپ شود.
    مثال:
    تعیین حاشیه‏های مورد نیاز برای قطع رقعی در حالتی که کاغذ مورد نظر در ورد به صورت آ۴ تنظیم شده باشد:
    عرض کاغذ آ۴ برابر با ۲۱ سانتی‏متر است پس
    ۲۱-۱۰=۱۱
    ۱۱÷۲=۵.۵
    پس حاشیه‏های چپ و راست برابر با ۵.۵ خواهد شد.
    عرض کاغذ آ۴ برابر با ۲۹.۷ است پس
    ۲۹.۷-۱۷=۱۲.۷
    ۱۲.۷÷۲=۶.۳۵
    اندازه حاشیه‏های بالا و پایین کاغذ هم برابر با ۶.۳۵ خواهد بود.
    این تنظیمات برای اینکه متن رقعی در وسط صفحه آ۴ قرار بگیرد خواهد. اما اگر بخواهید در مصرف کاغذ صرفه‏جویی کنید و کاغذ آ۵ داخل پرینتر خودتون قرار بدید، متن رقعی باید از لبه بالا ۲سانتی‏متر باشد و طبیعتاً حاشیه پایین ۱۰.۷ خواهد بود.

    در مورد استاندارد فونت:
    برای قطع رقعی فونت استاندارد متن لوتوس ۱۳ و برای پاورقی، لوتوس ۱۱ یا ۱۰ مناسب است. برای تیترها هم من از فونت یاقوت ۱۳ یا میترا ۱۲ استفاده می‏کنم.
    موفق باشید.

  40. حمید می‌گه:

    سلام اگه میشه آموزش برنامه نوسی ویژوال بیسیک در ورد را بگویید
    مثلا می خواهیم کنسراست تمامی عکس های فایل ورد را کم یا زیاد کنیم

    مدیر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۶م, ۱۳۸۹ ۷:۴۴ ق.ظ:

    سلام
    این کار با ماکرو قابل انجام هست. به امید خدا در آینده نزدیک مطالبی درباره ماکرو خواهم نوشت.

  41. سمیه صفدری پناه می‌گه:

    با تشکر از آموزشهای کامل و شفافتون میشه اطلاعات جدید تون برام به ایمل ادرسم ایمیل کنید با تشکر. … البته باید اضافه کنم که من بیشتر به نکات حرفه‌ای مثله فهرست زدن و یا قراردادن خط جدا کننده محیط متن با فوت نات در سمت راست یا چپ یا وسط و غیره نیازمندم
    با تشکر

    مدیر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۸۹ ۵:۳۳ ب.ظ:

    از اظهار لطفتون متشکرم و نیز به خاطر مطرح کردن سؤال.
    در مورد خط جداکننده پاورقی اینجا یه مطلب جدید اضافه کردم.
    در مورد درج فهرست مطالب هم قبلاً اینجا مطلب نوشته بودم که می‌تونید مراجعه کنید.

  42. رضا می‌گه:

    ممنون کارمو راه انداختی

  43. سلام علیکم. آقا دم شما گرم. خدا خیرتان بدهد. گرچه ظاهراً آموزش شما مربوط به ۲۰۰۳ است ولی با کمی گشتن توانستم همین کار را در ۲۰۰۷ انجام دهم. خیلی لازم داشتم و کمک بزرگی به من کردید. واقعاً سپاسگزارم. یاعلی!

  44. bahar می‌گه:

    سلام می رسی ممنون از آموزش هایی که گذاشتی اگر شما آموزش صفحه آرایی را تدریس می کنید من بیام پیش شما یاد بگیرم

  45. ناصر می‌گه:

    سلام من می خواهم چند حاشیه خوب برای ابتدای فصل های پایانامه ام پیدا کنم چطوری می توانم؟ متشکرم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 3 = 12

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>