آموزش درج پاورقی چندستونه در ورد ۲۰۱۳

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قبلاً در مطلبی با عنوان «ستون‏ بندی در پاورقی ؟؟!!» در پاسخ یکی از بازدیدکنندگان که سؤال کرده بودند «آیا در ورد هم مانند برنامه زرنگار امکان درج پاورقی به صورت چند ستونه وجود دارد یا خیر» مطرح کرده بودم که تا کنون امکانی برای درج پاورقی به صورت چند ستونه برای ورد در نظر گرفته نشده است.
چند روز پیش یکی از بازدیدکنندگان محترم به نام آقای مصطفی فروتن تذکر دادند که در ورد ۲۰۱۳ این امکان پیش‌بینی شده است تا کاربران بتوانند پاورقی‌های متن خود را به صورت چند ستونه صفحه‌آرایی کنند.

ColumnsInFootnote

ضمن تشکر از راهنمایی‌های ایشان، به آموزش این مطلب می‌پردازم:
۱. بر روی منوی REFERENCES کلیک کنید.
۲. در ریبون زیر منوها، بر روی فلش کوچکی که در قسمت سمت راست پایین بخش Footnotes وجود دارد کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای مربوط به تنظیمات پاورقی‌ها باز شود. به جای این کار شما می‌توانید بر روی یکی از عددهای پاورقی در پایین صفحه راست کلیک کنید و گزینه Note Options را انتخاب کنید.
۳. در کادر محاوره‌ای Footnote and Endnote در بخش Footnot layout و در مقابل عبارت Columns تعداد ستون‌های مورد نظر خود را برای متن انتخاب کنید.

FoontnoteOptions

۴. بر روی کلید Apply کلیک کنید تا تنظیمات، بر روی متن شما اعمال شود.
اگر احیاناً قادر نیستید تغییرات اعمال شده (یعنی پاورقی‌های چند ستونه) را مشاهده کنید، فایل خود را ذخیره کنید و در صورتی که با پیغامی مطابق با شکل زیر مواجه شدید، گزینه Ok را انتخاب کنید و یک بار فایل خود را ببندید و باز کنید و مجدداً تنظیمات گفته شده را اعمال کنید. مشکل عدم نمایش چند ستونی‌ها هم حل خواهد شد.

CompatibilityDialogBox

76 Comments

  1. جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

  2. با سلام و تشکر
    دو ستونی جالب بود ولی عجیب اینکه وقتی بنده از word 2010 سیو از کردم و دو ستونی هم انجام شده در ستون سمت راست، جهت نما وارد نمیشه و فعال نیست بنابراین در این قسمت هیج تغییری نمیشه داد. فک کنم برای شما پیش نیامده و جوابش سخت باشد.
    اکر یافتید ممنون میشم ایمیل کنید

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ بهمن ۱۷ام, ۱۳۹۴ ۹:۵۳ ب٫ظ:

    سلام
    محتویات فایلتون را در یک فایل دیگر ذخیره کنید. شاید اصلاح شود.

  3. فاصله افتادن، امکان دارد از نوع فونت مورد استفاده باشد، مثلا فونت نستعلیق معمولا چنین اشکالاتی را دارد.

  4. سلام،سپاسگزارم
    آیا امکان داره نحوه استفاده از ماکرو برای این کار را توضیح بدهید؟

  5. سلام
    از سایتتون بسیار خوشم اومد و ترفندهای جالبی در اینجا دیدم. ممنون.
    دو سوال ازتون داشتم:
    ۱- موقعیکه متنی رو تایپ میکنم و پاراگراف ها رو بر اساس justify low میذارم بعد از pdf کردن یا پرینت بعضی از کلمات در متنم بینشون فاصله میفته. مثلا:
    است = ا ست یا سلام که بین س و لام یه فاصله جزئی دیده میشه. حالا وقتی پاراگراف رو میذارم روی justified این مشکل حل میشه. دلیلش چیه؟

    ۲- در متنم پاورقی دارم. پاورقی هام از چپ به راست و کلمات انگلیسی هست. اعدادش انگلیسی هست در ورد، اما در پرینت فارسی میفته…
    ممنون میشم جواب سوالاتمو بدید.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۴ ۱:۳۶ ب٫ظ:

    سلام
    ۱. ممکن است مشکل از نوع فونتی که استفاده کردید باشه.
    ۲. در مورد این مشکل، باید فایل رو ببینم.

  6. با سلام، ضمن سپاس از شما بابت راهنماییهای ارزنده، با روشی که گفتید من می توانم پاورقیهایم را یکجا جمع کنم و حتی در اکسل سورت الفبایی کنم فقط اینکه آیا راهی وجود دارد که معادل فارسی این لغات را از متن فارسی هم داشته باشیم. یعنی آیا امکان جمع آوری پاورقی و معادل فارسی آن در متن وجود دارد؟
    با سپاس و تجدید احترام

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۴ ۱:۳۴ ب٫ظ:

    سلام
    با استفاده از امکان ماکرو شما می‌توانید پاورقی‌ها را پیدا کنید و متن آن را کپی کرده و در جای دیگر ذخیره کنید.

  7. توی ایندیزاین، راهی نداره وقتی یه فریم رو (مثلا توی صفحه اول (غیرمستر)) تغییر اندازه می‌دیم، بطور خودکار تا صفحه ۱۰۰۰، تمام فریم‌ها تغییر کنند؟ و مجبور نباشیم بشینیم دستی تمام صفحات رو درست کنیم.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱:۴۳ ب٫ظ:

    دوست عزیز
    در این سایت فعلاً به مشکلات مربوط به ورد می‌پردازیم. به دلیل اینکه فعلاً روی دستگاه خودم ایندیزاین را نصب ندارم، امکان توضیح مراحل را ندارم. لطفاً سؤال خود را در انجمن‌های مربوط به ایندیزاین مطرح کنید.

  8. از لحاظ زمان که باکس ساختن و یه استایل هدینگ بهش دادن بنظرم سریع‌تر از کبشن ساختنه. بعدش، خب کبشن هم به تصویر نمی‌چسبه. و اصلا چارۀ کار یه Ctrl+G یه.
    اصلن فرض که کبشن و فیگور یذره راحت‌ترن. ولی آخه تفاوت ماهوی بین این دو نوع تیبل وجود نداره.
    حالا تیبل ِ نمایه و ایندکس رو می‌گیم چون کلمه‌محوره، با تیبل محتویات فرق اساسی داره. ولی واسه تیبل فیگور چی بگیم!؟

  9. والا من صفحۀ متن و عکسی رو که توی ایندیزاین با مود CMYK روی فتوگلاسه با اپسون۱۴۱۰ پرینت گرفتم همون رو با همون شرایط توی ورد هم پرینت گرفتم؛ هر چی نیگا کردم هیچ فرقی توی گسترۀ رنگ متن و عکس ندیدم. می‌خوام بگم حتی واسه ورد بهترم بود! (اون عکس هم تقریبا گرادیانتی از تمام رنگهای پنتون رو داشت.)
    بنظرم این بحث‌ها بیشترش تبلیغاتیه. یخوردش هم که واقعیه واسه گسترۀ خیلی خیلی کوچیکی از رنگ‌‌هاست که Rgb جواب نمیده.

  10. سلام آقا سید
    شیوۀ کارش توی ایندیزاین را می‌فرمایید؟
    بعبارت بهتر؛ چطور میشه توی سندی ۱۰۰۰ صفحه‌ای! دو تا فریم(مثل فریم متن عربی قرآن و فریم متن ترجمه)تعبیه کرد که در تمام صفحات حضور داشته باشند ولی محتویاتشون ربطی بهم نداشته باشه.
    من دو تا فریم توی مستر ایجاد کردم و بعد ۲ فایل متنی را یکی یکی، در صفحه اول، در هر دو فریم place کردم (با گرفتن کلید شیفت). ولی محتویات یکی از فریم‌ها از صفحه‌ای شروع به نمایش می‌شود که محتویات فریم دیگر، در آن صفحه (مثلا صفحه ۵۰۰) به پایان رسیده. یعنی فریم‌ها به جای موازی نشان دادن، سری نشان می‌دهد!

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱:۰۱ ب٫ظ:

    سلام
    به نظرم فریم‌ها را در مستر نباید ایجاد کنید.

  11. آیا شما مجله‌ای رو تا حالا با ورد بستین؟ بنظر من احتیاجی به ایندیزاین نیست.
    آیا نداشتن سیستم cmyk علیرغم اینکه عکس‌ها رو توی فتوشاپ اصلاح رنگ کرده باشیم باعث میشه خروجیِ بی‌کیفیتی داشته باشیم؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۲۹ام, ۱۳۹۴ ۹:۱۸ ب٫ظ:

    من خودم تا حالا مجله را با ورد نبسته‌ام.
    به نظر هم کار منطقی نمی‌آید. ترکیب رنگ‌های ورد از نوع RGB هست و کنترلی هم روی آنها ندارید. ممکن است نتیجه چاپ با فایل شما خیلی تفاوت داشته باشه.
    به هر حال به ریسکش نمی‌ارزد.

  12. یک سوال:
    در ورد با وجود امکان فهرست‌گیری‌های کاملا متنوع و دلخواه از هر نوع استایلی، از طریق تیبل کانتنت، چه احتیاجی به روش تیبل فیگور، اونم با دنگ و فنگ‌های کپشن ساختن، هست؟!!
    خب جدول محتویات و اشکال و فرمول‌‌ها و جداول و غیره رو میشه با تیبل کانتنت به راحتی ایجاد کرد.

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ شهریور ۲۹ام, ۱۳۹۴ ۹:۱۵ ب٫ظ:

    وقتی از امکان توضیحات (کپشن) برای جدول، اشکال، فرمول‌ها و… استفاده می‌کنید، دیگر احتیاج به درج متن جداگانه با استایل خاص و دردسر جابه‌جایی متن و تصویر و محل قرار گیری آنها را نخواهید داشت. وقتی یک فرمت برای کپشن ایجاد می‌کنید، در همه تصاویر به صورت یکسان هست و همراه با تصویر هم جابه‌جا میشه. ولی اگر نخواهید از کپشن استفاده کنید، همیشه باید توضیح تصاویر را داخل یک باکس متنی قرار بدهید و وقتی هم تصویر جابجا میشه دردسر زیادی ایجاد می‌کنه.
    از این طریق خیلی راحت‌تر می‌تونید با توضیحات تصاویر و جداول کار کنید.

  13. سلام
    وقتی باورقی را ستونی می‌کنم امکان بردن مکان‌نما روی بعضی باورقی‌ها نیست! چرا؟

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مهر ۱۲ام, ۱۳۹۴ ۱:۳۸ ب٫ظ:

    سلام
    وقتی از موس استفاده می‌کنید، باز هم این مشکل وجود دارد؟!

  14. با سلام
    ببخشید چه جوری میتونم ترکیبی از پاورقی فارسی و انگلیسی به شکلی داشته باشم که پاورقی‌های فارسی به صورت تک ستونه و پاورقی‌های انگلیسی به شکل دو ستونه باشد؟ متاسفانه در مورد پاورقی‌های دو ستونه‌ی انگلیسی هر کاری می‌کنم نمیتونم تنظیم کنم که شماره‌ها ستون به ستون قرار داده شوند! یعنی اولین پاورقی در ستون اول، دومی در ستون دوم، سومی در ستون اول، چهارمی در ستون دوم و… پاورقی‌های انگلیسی اول یک ستون رو پر می‌کنه بعد سراغ ستون بعدی میره
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    مدیر سایت پاسخ در تاريخ مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۴ ۷:۵۷ ب٫ظ:

    سلام
    فرمتی که برای نمایش پاورقی‌ها در نظر می‌گیرید، به کل متن و یا حداقل به کل بخش اعمال می‌شود و شما نمی‌توانید دو نوع فرمت را در یک بخش داشته باشید.
    استاندارد پر کردن ستون‌ها هم از بالا به پایین هست نه به صورت خطی.

  15. سلام فونت IRzar را هم امتحان کنید فکر کنم حل کنه.

  16. سلام خداوند به شما سلامتی بدهد که این طور تجربه های خود را در اختیار دیگران قرار می دهید.
    می خواستم ببینم شما اطلاع دارید که کتابهای قرآن با چه فونتی چاپ می شود، چون در قرآن علامات زیادی به کار رفته است، مثلا علامت مد حتی روی حروفی غیر از الف هم قرار می گیرد. یا اینکه الف مقصوره در کلمه اسمعیل، یا علامت حمزه بین حروف، یعنی بدون پایه و علامات دیگر.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۱۴ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۸ ب٫ظ:

    سلام
    فکر کنم از فونت های اختصاصی استفاده میکنند
    فونت ملی Nabi را امتحان کنید

  17. با سلام وخسته نباشید.
    من با ورد ۲۰۱۳ کار مبکنم و موقع تایپ به صفحه ای رسیدم که فقط تو همون صفحه نیاز به دو ستونه کردن پاورقی هست.با اینکه از این روش استفاده میکنم ولی دو ستونه برا تمام صفحات اعمال میشه. ومن اینو نمیخوام.
    از یه طرفی بریک میکنم درست میشه اما موقع pdf کردن قبل صفحات بریک شده یه صفحه خالی میاد لطفا کمکم کنین.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ تیر ۱۷ام, ۱۳۹۴ ۷:۲۳ ب٫ظ:

    سلام
    تنظیماتی که برای پاورقی‌ها اعمال می‌کنید، برای کل متن اعمال می‌شوند و اگر بخش بندی داشته باشید، می‌توانید تعیین کنید که برای کدام بخش‌ها اعمال شود.
    اینکه صفحه سفید قبل از بخش شما ایجاد می‌شود، احتمالا به دلی به هم خوردن صفحه‌آرایی شما هنگام پی.دی.اف کردن است.
    مقداری فاصله سطر مطالب را در صفحات قبل از بریک کمتر کنید و آزمایش کنید که آیا مشکل همچنان باقی است یا خیر!

    موفق باشید.

  18. سلام من نسخه خطی رو تصحیح کردم که شعر است پاورقی ها هم زیاد است برخی صفحات تا سی تا پاورقی دارند . چطوری پاورقی ها را کنار هم قرار بدهم که جای کمتری بگیرند نه زیر هم؟ در ضمن به خاطر حجم بالای کار نمی توانم دستی و تک به تک پاورقی ها را شماره گذاری کنم چیکار کنم؟ لطفا کمکم کنید.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ خرداد ۶ام, ۱۳۹۴ ۳:۴۰ ب٫ظ:

    سلام
    این آموزش دقیقا به مسئله مورد نظر شما میپردازد.

    لازم نیست برای پاورقی ها دستی شماره بزنید.خود ورد، این کار را انجام میدهد.

    موفق باشید.

  19. سلام خسته نباشید با اینکه هنوز نزدیک بیست روزه که سؤال من در انتظار بررسی است باز هم مورد دیگری از همین مشکل را مینویسم. این مشکل جدید اینجوریه که تو برخی پاورقی های که قبلا ایجاد کردم وقتی دوباره خواستم تو متن و بعضی پاورقی‌ها اصلاحاتی انجام بدم اعدا پاورقی بهم خوردند مثلا ۱ شد ۶ یا ۱۱۰ یا ۹۵ و …غیر از اون معمولا این پاورقی ها ماوس روشون فعال نیست و فکر میکنم دقیقا مشکل به هم ربط داره. خواهشا زودتر راهنماییم کنید چون تو این کار عجله‌ هست و خوردم به دقیقه ۹۰ فرصتم.

  20. خیلی عالی و کاربردی بود
    از آقای فروتن بابت ارسال این مطلب سپاس گزارم

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ ۷:۵۲ ق٫ظ:

    متشکرم

    آقای فروتن را به ما هم معرفی کنید! 🙂

  21. سلام. من مشکل ایجاد پاورقی در یک کتاب شعر دارم کل این کتاب غیر از تیترهاش، شعر موازی است. سه ستون ایجاد کردم: مصرع اول، فاصله دو مصرع، و مصرع دوم. پاورقی هایی که می‌خاوم ایجاد کنم در واقع معنی کلمات و یا توضیح اصطلاحات است. بعض از این کلمات در ستون سمت راشت یعنی در طرف مصراع های فرد و بعضی هم در طرف دیگر در بعضی صفحه‌ها در یک طرف و در برخی صفحه ها در هر دو طرف. اما مشکل اینه که وقتی در دو طرف یعنی در هر دو ستون باید رفرنس فوت‌نوت بدم یعنی پاورقی ایجاد کنم. شماره ها پشت سر هم نمیان. مثلا میبینیم که در یک صفحه که باید به ترتیب ۱ و۲ و ۳ بشه میاد اولی‌ها رو عوض میکنه در حالی که قبلا درست بود چون در یک ستون بود و دآخرین پاورقی را از شماره یک شروع میکنه در حالی که تو اون صفحه سومین پاورقی است و باید شماره ۳ بخوره. لطفا راهنمایی بفرمایید. خیلی متشکرم.

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ ۷:۴۶ ق٫ظ:

    سلام
    روش شما برای درج شعر اشتباه است.

    به مطالب مربوط به درج شعر مراجعه کنید:

    تایپ شعر در ورد (قسمت اول)

    تایپ شعر در ورد (قسمت دوم)

  22. سلام من یه کتاب شعر رو تایپ کردم و الان می خوام برای برخی کلمات مترادف بیارم تو پاورقس. شعر را با جدول نوشتم یعنی دو سه ستون مصرع ۱ جای خالی در وسط دو مصرع و مصرع ۲. پاورقی را که ایجتد می‌کنم در ستون بعدی اعدا عوض می‌شوند یعنی هر ستون را وورد یک صفحه می‌شناسه از عدد ۱ شروع کردمک برای هر صعحه. اما وقتی ستون بعدی می‌رم عددها ی صفحه قبل و حتّی بالای عدد جدید که مال ستون مثلا راسته عوض می‌شند و این عدد که مثلا باید ۳ باشه میشه ۱ و آنها پشت سر هم میان. چه راه حلّی دارد که هر صفحه از عدد یک شروع بشه و تعویض ستون تأثیر نداشته باشه؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ ۷:۴۹ ق٫ظ:

    سلام
    قبلا پاسخ دادم

  23. سلام. یک هفته تا دفاعم مونده و مشکل اساسی با پاورقی های پایان نامه ام دارم!
    چرا زمانی که Word2013 متن پایان نامه ام را به Pdf تبدیل می کنم. پاورقی های هر صفحه که مثلا از ۱تا ۴ بوده. از اولین صفحه شمرده میشه. مثلا ۱ تا ۴ میشه ۳۶ تا ۳۹؟!

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ فروردین ۱۹ام, ۱۳۹۴ ۷:۵۶ ق٫ظ:

    سلام
    از ورد ۲۰۱۰ برای صفحه‌آرایی استفاده کنید.

  24. ممنون از سرعت عمل
    ولی می خواستم بدونم میشه
    با تنظیماتی یدفعه برای همیشه تنظیم کرد؟ (توی فایل من حدود ۳۰۰ تا رفرنس هست)
    قلم علامت ها رو تغییر داد؟
    یا برای همه ی پاورقی ها بعد از علامت نقطه تعریف کرد (۱. متن پاورقی)
    خیلی ممنون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۲۴ام, ۱۳۹۳ ۹:۴۷ ق٫ظ:

    متأسفانه چون استایل عدد پاورقی در متن و عدد پاورقی در زیرنویس یک استایل است، شما نمی‌توانید این تنظیم را انجام دهید که عدد روی خط قرار گیرد. چون عدد پاورقی در متن هم به روی خط کرسی منتقل می‌شود.
    اما با ماکرو می‌توانید این کار را انجام دهید. با یک ماکرو می‌توانید عدد پاورقی در متن را جستجو کنید و استایل footnote text را بر روی آن اعمال کنید.
    موفق باشید.

  25. سلام و خسته نباشید
    خیلی خوب و مفید توضیح میدین، دستتون درد نکنه، یه سوال داشتم
    چجوری میشه قلم علامت پاورقی رو تغییر داد ؟ (حد اقل یه کاری که بشه توی پاورقی علامت پاورقی به صورت بالا نگاشت نباشه)

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۲۳ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۰ ب٫ظ:

    سلام
    علامت را در پاورقی انتخاب کنید و کلیدهای Ctrl+Space را بزنید. فرمت این علامت پاک و شبیه متن و روی خط زمینه نمایش داده می‌شود.

  26. سلام، خسته نباشید… من اصلاً این گزینه روی توی notefoot option ندارم ورد من ۲۰۰۷ است… چه کنم؟؟

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۱۶ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۸ ق٫ظ:

    سلام

    اگر به عنوان مطلب توجه کنید، خواهید دید که این مسئله مربوط به ورد ۲۰۱۳ است.

  27. سلام
    با تشکر از توضیحات شما چطور می‌تونم پاورقی رو توی شعر تایپ کنم
    وقتی این کار رو انجام میدم ستون‌های شعر به هم میریزه و پاورقیم هم دوستونی میشه.
    ممنون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۲۱ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۰ ق٫ظ:

    سلام

    به آموزش مطالب درج شعر در ورد مراجعه کنید: اینجا و اینجا

    درج پاورقی در حالت‌های ذکر شده در این آموزش‌ها، هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

  28. سلام و احترام. یک جهان متشکرم. سیزده سال است در پی راهی برای این مشکل می‌گشتم و از بس ناامید شده بودم فکر می‌کردم ورژن‌های اخیر ورد نیز حل این مشکل قدیمی را نادیده گرفته‌اند. ده‌ها بار خودم برای سایت مایکروسافت در این سیزده سال پیام گذاشتم که این مشکل را حل کنند. امشب از دیدن این پیام شما حقیقتا خوشحال شدم و خیلی دعاتان کردم. سرافراز باشید.

  29. سلام میخواستم ببینم راهی نیست که فاصله بین ستونهای پاورقی کمتر بشه یا نه

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۱۰ام, ۱۳۹۳ ۹:۵۱ ق٫ظ:

    سلام
    من که تنظیمی برای این کار ندیدم.

  30. سلام ممنون میشم راهنماییم کنید که چیکار کنم که پاورقی ها از راست بخورد
    الان پاورقی رو دو ستونه کردم که پاورقی به شکل زیر است:
    ۴ ۱
    ۵ ۲
    ۳

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۱۰ام, ۱۳۹۳ ۹:۰۰ ق٫ظ:

    سلام
    به این مطلب مراجعه کنید: «چگونه ستون‏ بندی فارسی داشته باشیم؟»

  31. سلام من فایلمو توی ۲۰۱۰ زده بودم و الان با ۲۰۱۳ باز کردم همه فایلم به هم میریزه و این برنامه هم اجرا نمیشه چیکار کنم

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۱۰ام, ۱۳۹۳ ۹:۰۱ ق٫ظ:

    سلام
    به قسمت آخر مطلب آموزشی توجه کنید.

  32. سلام
    سایت خوبی دارین، خسته نباشید

    یه سوال داشتم
    توی ورد، وقتی پاورقی های یک صفحه زیاد میشه و امکان درج پاورقی انتهای همون صفحه وجود نداره، متن پاورقی رو به صفحه بعد می بره اما آخرین عددهای پاورقی رو مجددا از یک شروع می کنه.
    برای صفحه آرایی بهتر امکانی به نظر شما می رسه؟

    ممنون

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۳ام, ۱۳۹۳ ۸:۲۳ ب٫ظ:

    سلام
    ممنون از اظهار لطفتون.
    این حالت هنگامی پیش می‌آید که سطر آخر یک صفحه، چندین پاورقی داشته باشد. در اینگونه موارد، که در کتاب، به صورت نادر ممکن است اتفاق بیافتد، فاصله سطر پاراگراف‌های قبل را به مقدار نامحسوس کم می‌کنیم، تا کل پاورقی‌های مربوط به یک صفحه، در همان صفحه جا شود و دیگر به صفحه بعد منتقل نشود.

    موفق باشید

  33. چطور میشه همه ی پاورقی ها رو در یک جا جمع کردو پرینت گرفت

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مهر ۲ام, ۱۳۹۳ ۹:۳۴ ب٫ظ:

    از منوی View گزینه Web Layout را انتخاب کنید.
    با دوبار کلیک بر روی یک علامت پاورقی، به محل نمایش تمام پاورقی‌ها وارد می‌شوید.
    همه را انتخاب کنید و در یک فایل جدا ذخیره و پرینت کنید.

    موفق باشید.

  34. درود
    مشکل من اینه که قبلا پاورقی هارو در ورد دیگری تایپ کردم و الان هر کاری میکنم نمیتونم تنظیماتش رو چند ستونه کنم…میشه لطفا راهنماییم کنید؟
    خیلی گرفتار شدم

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ شهریور ۸ام, ۱۳۹۳ ۸:۰۴ ب٫ظ:

    سلام
    در آموزش به این مسأله پرداخته‌ام. مجدداً مطالب بعد از شماره ۴ را با دقت مطالعه کنید.

  35. با سلام
    مشکلی که در ورود من رخ داده است این است که با انجام دو ستونی کردن در پاورقی، کلماتم ستونهایش جابجا می شوند. یعنی در یک صفحه از سمت چپ ابتدا کلمات با شماره ۴ و ۵و ۶ را می نویسد و در ستون دوم ۱ و ۲و ۳ را می نویسد.
    سوال دم بنده این است که می خواهم برای هر فصل شماره پاورقی از یک شوع شود، چگونه امکان پذیر است؟
    باتشکر

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ مرداد ۲۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۱۰ ب٫ظ:

    سلام
    لطفا به مقاله «چگونه ستون بندی فارسی داشته باشیم؟» مراجعه کنید.

  36. ممنون از مطالب مفیدتون
    تشکر تشکر تشکر خیلی تشکر

  37. درود

    در ورد اگر بخواهیم متنی را تحت عنوان ترجمه، برای یک متن بگذاریم؛ به این صورت که به ازای هر خط از متن اصلی یه خط از ترجمه قرار گیرد، به غیر از قرار دادن خط به خط آن به به صورت دستی؛ چه کاری می توان کرد؟ (مثل ترجمه ای که زیر آیات قرآن قرار می گیرد.)

    سپاس فراوان

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۲۵ام, ۱۳۹۲ ۱:۰۳ ب٫ظ:

    سلام
    اینجور متن‌ها رو معمولا با برنامه ایندیزاین انجام می‌دهند.
    روش کار هم اینجوری هست که متن عربی رو توی یک باکس می‌ریزند و متن فارسی ترجمه را هم توی یک باکس دیگه و اینها رو روی هم قرار می‌دهند.
    با تنظیم فاصله و فونت مناسب می‌شه یه کاری کرد که متن ترجمه دقیقا در زیر متن عربی قرار بگیره البته بعضی مواقع لازم هست که ترجمه را با Shift+enter به سطر بعد منتقل کنید.
    توی ورد این کار یه خورده مشکل هست. ولی توی ایندیزاین تمام باکس‌ها به صورت اتوماتیک ایجاد میشوند و صفحات هم تا انتهای متن درست می‌شوند ولی توی ورد خودتون باید باکس‌ها را یکی یکی به هم متصل کنید و باکس جدید را ایجاد کنید.
    یه خورده کار سخت میشه توی ورد.

    موفق باشید.

  38. سلام و عرض ادب
    خیلی ممنون از توضیحات خوبتون در مورد word. تو این روش ستون ها از چپ به راست تنظیم میشه. آیا امکانش هست که برای متن فارسی، تنظیم ستون رو از راست به چپش کرد؟ تو متن اصلی(نه پاورقی) از طریق تنظیمات صفحه و ستون ها این مشکل حل میشد ولی تو پاورقی من نتونستم.
    موفق باشید

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۱۰ام, ۱۳۹۲ ۹:۰۵ ب٫ظ:

    سلام
    در تنظیمات مربوط به شیوه نرمال، ببینید اگر جهت متن را راست به چپ قرار دهید باز هم این مشکل وجود دارد یاخیر!

    موفق باشید.

  39. سلام آقا وقت بخیر
    بابت این وبلاگ خوب و مفید واقغاً سپاسگزارم
    مشکل من در هنگام صفحه بندی این است که خطهای آخر صفحه نسبت به صفحات دیگر بالا و پایین است، البته به مقداری اندک، و من بیشتر اوقات مجبورم با افزایش یا کاهش فاصله خطوط این مشکل را حل کنم که اغلب موفق هم نمیشم
    از شما خواهش میکنم اگر راهی اصولی برای این موضوع سراغ دارید من را بهره مند کنید.
    سپاس فراوان

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ اسفند ۱۰ام, ۱۳۹۲ ۹:۰۹ ب٫ظ:

    سلام
    احتمالا داخل صفحه از شیوه‌های متعددی مثل نقل قول، تیتر و یا پاورقی استفاده می‌کنید و این طبیعی است که خط‌های آخر به مقدار قابل اغماض بالا و پایین باشد.
    معمولا اینقدر که شما حساسیت دارید، به این نکته توجه نمی‌کنند.

    موفق باشید.

  40. سلام
    میخواهم اولین پاورقی، ستاره باشد و بقیه پاورقی ها شماره. به عبارتی میخواهم روی پاورقی عنوان مقاله متفاوت از پاورقیهای متن باشد. چه کار کنم. لطف کنید در ۲۰۰۷ بگویید. ممنون و سپاسگزار

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ بهمن ۱۳ام, ۱۳۹۲ ۷:۳۶ ب٫ظ:

    سلام
    علامت‌های هر پاورقی را می‌توان به صورت دستی به هر شکلی که مایل باشید، درج کنید.
    به این صورت عمل کنید:
    – از قسمت ریبون، گزینه References را انتخاب کنید.
    – بر روی Insert Footnote کلیک کنید.
    – مقابل عبارت Custom mark یک علامت ستاره درج کنید(Shift+8) یا اینکه بر روی دکمه Symbol کلیک کنید و کارکتر مورد نظر خود را انتخاب کنید.
    – کلید Insert را جهت درج پاورقی جدید کلیک کنید.
    – برای پاورقی‌های بعد که مایل هستید علامت عدد درج شود، قسمت Custom mark را خالی بگذارید.

    موفق باشید.

  41. سلام ..
    آقا وافعا ممنون ..
    مدت ها بود دنبال این روش بودم، آخه همیشه توی متون با پاورقی زیاد به مشکل بر میخوردم
    یاعلی

  42. سلام خیلی عالی بود. دستتون درد نکنه
    حالا چه جوری میشه توی صفحه ای ۲ یا ۳ ستونی طوری پاورقی رو درست کرد که فقط سمت چپ باشه یا فقط سمت راست. الان وقتی میسازم زیر هر دو ستون پاورقی ساخته میشه

    سید علیرضا آل‌یس پاسخ در تاريخ آذر ۹ام, ۱۳۹۲ ۱۰:۴۱ ب٫ظ:

    سلام
    راه درست و حسابی‌ای برای این کار در ورد سراغ ندارم اما یک مقاله انگلیسی هست که یک راه غیرمتعارف را برای این کار توضیح داده:
    http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/FtnoteSpanColumns.htm

  43. سیدحمید حیدری‌ثانی

    اول از خدا متشکرم و بعد از بیل‌گیتس و آخر از شما و رفقیتان.
    شش‌هفت سال است درگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code